Picnic slachtoffer van eigen succes: meer vraag dan capaciteit | RetailDetail

Picnic slachtoffer van eigen succes: meer vraag dan capaciteit

Picnic slachtoffer van eigen succes: meer vraag dan capaciteit
Foto: Picnic

De wachttijden voor wie zich wil aanmelden bij de Nederlandse online boodschappendienst Picnic lopen op. Wie bijvoorbeeld in Rotterdam klant wil worden, moet wekenlang wachten op een plekje op de bezorgroute.

 

Wachttijden beperken lukt niet overal

“Iedere week gaan we bezorgen bij duizenden nieuwe klanten, maar er melden zich ook iedere week duizenden mensen aan”, zegt Michiel Muller in het AD. Hij is een van de oprichters van Picnic en broer van Ahold Delhaize-topman Frans Muller. Er zouden in totaal liefst 50.000 mensen op de wachtlijst staan. Afhankelijk van waar klanten zich aanmelden, kan het weken duren vooraleer ze hun eerste bestelling kunnen plaatsen bij de online boodschappendienst. Die is in volle expansie, maar loopt al meteen tegen de eigen grenzen aan. “We proberen de wachttijd te beperken tot twee tot drie weken, maar dat lukt niet overal”, geef Muller toe.

 

In elke nieuwe stad is het immers zoeken naar de juiste infrastructuur en capaciteit. “We hebben nu vier distributiecentra. Die moet je vinden, een huurcontract sluiten, een enorme koelcel erin bouwen enzovoort. We begonnen in Nijkerk met 3000 m², daarna Utrecht met 7000 m², toen Diemen met 10.000 m² en nu Eindhoven met 18.000 m²”, legt de ondernemer uit. Ook de beschikbaarheid van chauffeurs is een belangrijke factor.

 

Binnen de zes maanden winstgevend

Picnic beschermt zichzelf ook bewust tegen een overrompeling, klinkt het: “Deze week begon Picnic in Den Bosch en er staan meteen 4700 mensen op de wachtlijst. We kunnen iedereen meteen wel toelaten, maar dan kunnen we niet garanderen dat we de volgende dag bezorgen. Zo’n slechte ervaring willen we niet bieden.” Toch is het groeipotentieel nog onbeperkt, volgens de oprichters van Picnic. De digitale supermarkt heeft vandaag 475 elektrische bestelwagentjes, maar verwacht naar 2000 te groeien. Ook het aantal aangemelde huishoudens zou de komende jaren blijven verdubbelen. Naar eigen zeggen ging Picnic op een jaar tijd van 65.000 klanten naar 150.000. 

 

Of de uitdager van de klassieke supermarkt daarmee ook winst maakt? Muller beweert alvast van wel: overal wordt binnen de zes maanden na opstart winst gemaakt “op de dagelijkse bedrijfsvoering”. Verdere expansie kan niettemin enkel naar stedelijke gebieden: Leusden, vlakbij Amersfoort, is bijvoorbeeld een optie, maar Tweede Exloërmond in Drenthe is voor de online boodschappendienst niet haalbaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië.