Plastic tasje winstgevendste product in supermarkt | RetailDetail

Plastic tasje winstgevendste product in supermarkt

Plastic tasje winstgevendste product in supermarkt

Nederlandse supermarkten verdienen jaarlijks 47 miljoen euro aan de verkoop van plastic tasjes. Met een brutowinstmarge van 70 procent zijn de tasjes het product met de hoogste marge in de supermarkt.

Directe winst plus reclamewaarde

Dat blijkt uit berekeningen van het televisieprogramma De Rekenkamer van de KRO. Het maken van een tasje, bedoeld voor klanten die zonder eigen tas of krat naar de winkels zijn gekomen, kost volgens het programma 0,057 euro, terwijl de inkoopprijs voor de supermarkten gemiddeld op zes cent ligt. In de winkels loopt de prijs voor de klant uiteen van tien cent (Aldi en Lidl) tot zelfs 29 cent (C1000). In die prijs zit dan wel btw en een milieuheffing verwerkt.

 

Wanneer die laatste twee factoren in beschouwing worden genomen, blijft een gemiddelde winst van 13 cent per verkocht tasje over. Aangezien in Nederland jaarlijks ongeveer 360 miljoen van die tasjes worden verkocht, blijft 47 miljoen euro aan winst over.

 

Daarmee is het verhaal echter nog niet ten einde: klanten die met tasjes van supermarken rondlopen, maken automatisch ook reclame voor de supermarktketen. Deze vertegenwoordigt volgens de rekenmeesters van het programma De Rekenkamer nog een extra waarde van 270 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.