Plastic tasje winstgevendste product in supermarkt | RetailDetail

Plastic tasje winstgevendste product in supermarkt

Plastic tasje winstgevendste product in supermarkt

Nederlandse supermarkten verdienen jaarlijks 47 miljoen euro aan de verkoop van plastic tasjes. Met een brutowinstmarge van 70 procent zijn de tasjes het product met de hoogste marge in de supermarkt.

Directe winst plus reclamewaarde

Dat blijkt uit berekeningen van het televisieprogramma De Rekenkamer van de KRO. Het maken van een tasje, bedoeld voor klanten die zonder eigen tas of krat naar de winkels zijn gekomen, kost volgens het programma 0,057 euro, terwijl de inkoopprijs voor de supermarkten gemiddeld op zes cent ligt. In de winkels loopt de prijs voor de klant uiteen van tien cent (Aldi en Lidl) tot zelfs 29 cent (C1000). In die prijs zit dan wel btw en een milieuheffing verwerkt.

 

Wanneer die laatste twee factoren in beschouwing worden genomen, blijft een gemiddelde winst van 13 cent per verkocht tasje over. Aangezien in Nederland jaarlijks ongeveer 360 miljoen van die tasjes worden verkocht, blijft 47 miljoen euro aan winst over.

 

Daarmee is het verhaal echter nog niet ten einde: klanten die met tasjes van supermarken rondlopen, maken automatisch ook reclame voor de supermarktketen. Deze vertegenwoordigt volgens de rekenmeesters van het programma De Rekenkamer nog een extra waarde van 270 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.