Plofkip in 2015 vervangen door 'iets diervriendelijkere kip' | RetailDetail

Plofkip in 2015 vervangen door 'iets diervriendelijkere kip'

Plofkip in 2015 vervangen door 'iets diervriendelijkere kip'

De plofkip verdwijnt mogelijk eerder uit de Nederlandse supermarkten dan aanvankelijk was afgesproken. Uiterlijk in 2020 zou er geen plofkip meer worden verkocht, maar het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zegt nu dat "zoveel eerder als mogelijk" een (iets) diervriendelijkere kip in de schappen zal komen te liggen.

"Plofkip in flauwekulsaus"

Vanaf 2015 schakelen alle Nederlandse supermarkten over op een kippenras dat trager groeit dan de plofkip. Vleeskippen krijgen vanaf dat moment meer ruimte, strobalen, graankorrels, strooisel en afleiding.

 

De nieuwe, iets diervriendelijkere kipsoort mag maximaal 50 gram per dag in gewicht toenemen, tegenover 65 gram per dag nu. Vanaf 2015 krijgen kippen 10% meer ruimte dan nu, wat neerkomt op achttien in plaats van twintig kippen per vierkante meter. Het licht blijft vanaf 2015 zes uur uit zodat de nacht voor de kippen langer duurt. Nu is het maar vier uur per nacht donker in de kippenstallen. Verder zijn er afspraken gemaakt over het gebruik van antibiotica.

 

Toch is Wakker Dier, dat harde acties voert tegen de plofkip in de supermarkt, hoogst ontevreden. Volgens de organisatie wordt de plofkip vervangen door een kruising van een normale kip met een plofkip en spreekt van "een plofkip in flauwekulsaus". Wakker Dier zegt daarom onverhard door te gaan met campagne voeren voor een ècht plofkip-vrij schap in 2015.

 

Alles is plofkip

In de vleesindustrie is kip wereldwijd de meest gegeten vleessoort. In Nederland worden jaarlijks 350 miljoen kippen geslacht, 150 miljoen daarvan worden ook in Nederland opgegeten. 95 procent daarvan is plofkip: een kip, die nooit daglicht heeft gezien en door middel van krachtvoer in zes weken tijd naar gemiddeld 2,2 kilo groeit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.