Plofkip in 2015 vervangen door 'iets diervriendelijkere kip'

Plofkip in 2015 vervangen door 'iets diervriendelijkere kip'

De plofkip verdwijnt mogelijk eerder uit de Nederlandse supermarkten dan aanvankelijk was afgesproken. Uiterlijk in 2020 zou er geen plofkip meer worden verkocht, maar het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zegt nu dat "zoveel eerder als mogelijk" een (iets) diervriendelijkere kip in de schappen zal komen te liggen.

"Plofkip in flauwekulsaus"

Vanaf 2015 schakelen alle Nederlandse supermarkten over op een kippenras dat trager groeit dan de plofkip. Vleeskippen krijgen vanaf dat moment meer ruimte, strobalen, graankorrels, strooisel en afleiding.

 

De nieuwe, iets diervriendelijkere kipsoort mag maximaal 50 gram per dag in gewicht toenemen, tegenover 65 gram per dag nu. Vanaf 2015 krijgen kippen 10% meer ruimte dan nu, wat neerkomt op achttien in plaats van twintig kippen per vierkante meter. Het licht blijft vanaf 2015 zes uur uit zodat de nacht voor de kippen langer duurt. Nu is het maar vier uur per nacht donker in de kippenstallen. Verder zijn er afspraken gemaakt over het gebruik van antibiotica.

 

Toch is Wakker Dier, dat harde acties voert tegen de plofkip in de supermarkt, hoogst ontevreden. Volgens de organisatie wordt de plofkip vervangen door een kruising van een normale kip met een plofkip en spreekt van "een plofkip in flauwekulsaus". Wakker Dier zegt daarom onverhard door te gaan met campagne voeren voor een ècht plofkip-vrij schap in 2015.

 

Alles is plofkip

In de vleesindustrie is kip wereldwijd de meest gegeten vleessoort. In Nederland worden jaarlijks 350 miljoen kippen geslacht, 150 miljoen daarvan worden ook in Nederland opgegeten. 95 procent daarvan is plofkip: een kip, die nooit daglicht heeft gezien en door middel van krachtvoer in zes weken tijd naar gemiddeld 2,2 kilo groeit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top