Plofkip in 2015 vervangen door 'iets diervriendelijkere kip'

Plofkip in 2015 vervangen door 'iets diervriendelijkere kip'

De plofkip verdwijnt mogelijk eerder uit de Nederlandse supermarkten dan aanvankelijk was afgesproken. Uiterlijk in 2020 zou er geen plofkip meer worden verkocht, maar het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zegt nu dat "zoveel eerder als mogelijk" een (iets) diervriendelijkere kip in de schappen zal komen te liggen.

"Plofkip in flauwekulsaus"

Vanaf 2015 schakelen alle Nederlandse supermarkten over op een kippenras dat trager groeit dan de plofkip. Vleeskippen krijgen vanaf dat moment meer ruimte, strobalen, graankorrels, strooisel en afleiding.

 

De nieuwe, iets diervriendelijkere kipsoort mag maximaal 50 gram per dag in gewicht toenemen, tegenover 65 gram per dag nu. Vanaf 2015 krijgen kippen 10% meer ruimte dan nu, wat neerkomt op achttien in plaats van twintig kippen per vierkante meter. Het licht blijft vanaf 2015 zes uur uit zodat de nacht voor de kippen langer duurt. Nu is het maar vier uur per nacht donker in de kippenstallen. Verder zijn er afspraken gemaakt over het gebruik van antibiotica.

 

Toch is Wakker Dier, dat harde acties voert tegen de plofkip in de supermarkt, hoogst ontevreden. Volgens de organisatie wordt de plofkip vervangen door een kruising van een normale kip met een plofkip en spreekt van "een plofkip in flauwekulsaus". Wakker Dier zegt daarom onverhard door te gaan met campagne voeren voor een ècht plofkip-vrij schap in 2015.

 

Alles is plofkip

In de vleesindustrie is kip wereldwijd de meest gegeten vleessoort. In Nederland worden jaarlijks 350 miljoen kippen geslacht, 150 miljoen daarvan worden ook in Nederland opgegeten. 95 procent daarvan is plofkip: een kip, die nooit daglicht heeft gezien en door middel van krachtvoer in zes weken tijd naar gemiddeld 2,2 kilo groeit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top