Plofkip in 2015 vervangen door 'iets diervriendelijkere kip'

Plofkip in 2015 vervangen door 'iets diervriendelijkere kip'

De plofkip verdwijnt mogelijk eerder uit de Nederlandse supermarkten dan aanvankelijk was afgesproken. Uiterlijk in 2020 zou er geen plofkip meer worden verkocht, maar het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) zegt nu dat "zoveel eerder als mogelijk" een (iets) diervriendelijkere kip in de schappen zal komen te liggen.

"Plofkip in flauwekulsaus"

Vanaf 2015 schakelen alle Nederlandse supermarkten over op een kippenras dat trager groeit dan de plofkip. Vleeskippen krijgen vanaf dat moment meer ruimte, strobalen, graankorrels, strooisel en afleiding.

 

De nieuwe, iets diervriendelijkere kipsoort mag maximaal 50 gram per dag in gewicht toenemen, tegenover 65 gram per dag nu. Vanaf 2015 krijgen kippen 10% meer ruimte dan nu, wat neerkomt op achttien in plaats van twintig kippen per vierkante meter. Het licht blijft vanaf 2015 zes uur uit zodat de nacht voor de kippen langer duurt. Nu is het maar vier uur per nacht donker in de kippenstallen. Verder zijn er afspraken gemaakt over het gebruik van antibiotica.

 

Toch is Wakker Dier, dat harde acties voert tegen de plofkip in de supermarkt, hoogst ontevreden. Volgens de organisatie wordt de plofkip vervangen door een kruising van een normale kip met een plofkip en spreekt van "een plofkip in flauwekulsaus". Wakker Dier zegt daarom onverhard door te gaan met campagne voeren voor een ècht plofkip-vrij schap in 2015.

 

Alles is plofkip

In de vleesindustrie is kip wereldwijd de meest gegeten vleessoort. In Nederland worden jaarlijks 350 miljoen kippen geslacht, 150 miljoen daarvan worden ook in Nederland opgegeten. 95 procent daarvan is plofkip: een kip, die nooit daglicht heeft gezien en door middel van krachtvoer in zes weken tijd naar gemiddeld 2,2 kilo groeit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top