Plus eist betaling binnen veertien dagen | RetailDetail

Plus eist betaling binnen veertien dagen

Plus eist betaling binnen veertien dagen

Supermarktketen Plus eist van fabrikanten dat zij binnen de veertien dagen een compensatie betalen voor het margeverlies door de prijsverlagingen van Albert Heijn.

Leveranciers moeten winstdaling compenseren

Dat staat in de brief die Plus heeft gestuurd aan een aantal fabrikanten en die in handen is gevallen van vakblad Distrifood. "In de bijlage vindt u een specificatie voor het verlies van week 37 tot en met 52 van dit jaar. Wij verwachten dat u dit bedrag binnen 14 dagen aan ons over zult maken. Wellicht overbodig om te vermelden dat deze specifiactie los staat van de komende marktontwikkelingen", schrijft commercieel directeur Eric Leebeek in de brief.

 

De onderneming stelt zelf wel open te staan voor andere oplossingen voor het compenseren van het margeverlies. Inmiddels is duidelijk dat parlementslid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie de brief van Plus aan de kaak wil stellen in de Tweede Kamer. Ze gaat er mondelinge vragen stellen over het onderwerp.

 

Albert Heijn verlaagde twee weken geleden de prijzen van zo'n negentienhonderd producten. Plus en andere supermarktketens konden daardoor niet achterblijven en hebben ook hun prijzen aangepast. Sindsdien is het stil aan het prijzenfront, maar de pogingen van de ketens om fabrikanten de rekening te laten betalen, zorgen voor veel ophef.


Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.