Plus eist betaling binnen veertien dagen | RetailDetail

Plus eist betaling binnen veertien dagen

Plus eist betaling binnen veertien dagen

Supermarktketen Plus eist van fabrikanten dat zij binnen de veertien dagen een compensatie betalen voor het margeverlies door de prijsverlagingen van Albert Heijn.

Leveranciers moeten winstdaling compenseren

Dat staat in de brief die Plus heeft gestuurd aan een aantal fabrikanten en die in handen is gevallen van vakblad Distrifood. "In de bijlage vindt u een specificatie voor het verlies van week 37 tot en met 52 van dit jaar. Wij verwachten dat u dit bedrag binnen 14 dagen aan ons over zult maken. Wellicht overbodig om te vermelden dat deze specifiactie los staat van de komende marktontwikkelingen", schrijft commercieel directeur Eric Leebeek in de brief.

 

De onderneming stelt zelf wel open te staan voor andere oplossingen voor het compenseren van het margeverlies. Inmiddels is duidelijk dat parlementslid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie de brief van Plus aan de kaak wil stellen in de Tweede Kamer. Ze gaat er mondelinge vragen stellen over het onderwerp.

 

Albert Heijn verlaagde twee weken geleden de prijzen van zo'n negentienhonderd producten. Plus en andere supermarktketens konden daardoor niet achterblijven en hebben ook hun prijzen aangepast. Sindsdien is het stil aan het prijzenfront, maar de pogingen van de ketens om fabrikanten de rekening te laten betalen, zorgen voor veel ophef.


Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.