Plus eist betaling binnen veertien dagen

Plus eist betaling binnen veertien dagen

Supermarktketen Plus eist van fabrikanten dat zij binnen de veertien dagen een compensatie betalen voor het margeverlies door de prijsverlagingen van Albert Heijn.

Leveranciers moeten winstdaling compenseren

Dat staat in de brief die Plus heeft gestuurd aan een aantal fabrikanten en die in handen is gevallen van vakblad Distrifood. "In de bijlage vindt u een specificatie voor het verlies van week 37 tot en met 52 van dit jaar. Wij verwachten dat u dit bedrag binnen 14 dagen aan ons over zult maken. Wellicht overbodig om te vermelden dat deze specifiactie los staat van de komende marktontwikkelingen", schrijft commercieel directeur Eric Leebeek in de brief.

 

De onderneming stelt zelf wel open te staan voor andere oplossingen voor het compenseren van het margeverlies. Inmiddels is duidelijk dat parlementslid Carla Dik-Faber van de ChristenUnie de brief van Plus aan de kaak wil stellen in de Tweede Kamer. Ze gaat er mondelinge vragen stellen over het onderwerp.

 

Albert Heijn verlaagde twee weken geleden de prijzen van zo'n negentienhonderd producten. Plus en andere supermarktketens konden daardoor niet achterblijven en hebben ook hun prijzen aangepast. Sindsdien is het stil aan het prijzenfront, maar de pogingen van de ketens om fabrikanten de rekening te laten betalen, zorgen voor veel ophef.


Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top