Plus groeit opnieuw sneller dan de markt | RetailDetail

Plus groeit opnieuw sneller dan de markt

Plus groeit opnieuw sneller dan de markt
WikiMedia

Supermarktketen Plus is in 2017 opnieuw sneller gegroeid dan de markt. De omzet steeg met meer dan 5%, terwijl de volledige sector met 3,4% groeide. De nettowinst groeide zelfs met een kwart.

 

“Succesvol jaar”

De consumentenomzet van Plus steeg in 2017 met 5,5% van 2,264 miljard euro naar 2,388 miljard euro. Daarbij ging ook het marktaandeel licht omhoog, van 6,24 naar 6,37%. Het operationeel resultaat steeg dan weer met 13,1% naar 55,6 miljoen euro en de nettowinst steeg van 8,4 miljoen naar 10,3 miljoen euro. Plus opende in 2017 slechts twee nieuwe winkels, maar vergrootte daarnaast negentien vestigingen en zes supermarkten kregen een nieuwe locatie. Drie vestigingen werden gesloten. De totale winkeloppervlakte steeg zo met 18.266 m².

 

“2017 was opnieuw een succesvol jaar voor Plus. De omzetgroei overtrof ook dit jaar royaal de marktgroei en ook ons operationeel resultaat steeg fors. Plus is in 2017 weer sterker en beter geworden door verder te investeren in formuleontwikkeling, e-commerce, nieuwe ICT-systemen en een volledig gemechaniseerd distributiecentrum dat in 2020 haar deuren opent”, aldus algemeen directeur Jan Brouwer.

 

Het bedrijf blijft ook verder investeren in verantwoord ondernemen, waarvoor het opnieuw beloond werd. Het werd immers voor het derde jaar op rij verkozen tot de Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. “We zijn supertrots op deze resultaten.”

 

De supermarktketen verwacht in 2018 verder te gaan op de huidige weg: “Plus ligt op koers met de uitvoering van haar strategie en zal deze in 2018 continueren. Dit betekent het voortdurend innoveren van de Plus-formule en het verder uitbouwen van de e-commerce en omnichannelactiviteiten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.