Plus groeit opnieuw sneller dan de markt | RetailDetail

Plus groeit opnieuw sneller dan de markt

Plus groeit opnieuw sneller dan de markt
WikiMedia

Supermarktketen Plus is in 2017 opnieuw sneller gegroeid dan de markt. De omzet steeg met meer dan 5%, terwijl de volledige sector met 3,4% groeide. De nettowinst groeide zelfs met een kwart.

 

“Succesvol jaar”

De consumentenomzet van Plus steeg in 2017 met 5,5% van 2,264 miljard euro naar 2,388 miljard euro. Daarbij ging ook het marktaandeel licht omhoog, van 6,24 naar 6,37%. Het operationeel resultaat steeg dan weer met 13,1% naar 55,6 miljoen euro en de nettowinst steeg van 8,4 miljoen naar 10,3 miljoen euro. Plus opende in 2017 slechts twee nieuwe winkels, maar vergrootte daarnaast negentien vestigingen en zes supermarkten kregen een nieuwe locatie. Drie vestigingen werden gesloten. De totale winkeloppervlakte steeg zo met 18.266 m².

 

“2017 was opnieuw een succesvol jaar voor Plus. De omzetgroei overtrof ook dit jaar royaal de marktgroei en ook ons operationeel resultaat steeg fors. Plus is in 2017 weer sterker en beter geworden door verder te investeren in formuleontwikkeling, e-commerce, nieuwe ICT-systemen en een volledig gemechaniseerd distributiecentrum dat in 2020 haar deuren opent”, aldus algemeen directeur Jan Brouwer.

 

Het bedrijf blijft ook verder investeren in verantwoord ondernemen, waarvoor het opnieuw beloond werd. Het werd immers voor het derde jaar op rij verkozen tot de Meest Verantwoorde Supermarkt van Nederland. “We zijn supertrots op deze resultaten.”

 

De supermarktketen verwacht in 2018 verder te gaan op de huidige weg: “Plus ligt op koers met de uitvoering van haar strategie en zal deze in 2018 continueren. Dit betekent het voortdurend innoveren van de Plus-formule en het verder uitbouwen van de e-commerce en omnichannelactiviteiten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.