Plus-ondernemers krijgen hoogste bonus ooit | RetailDetail

Plus-ondernemers krijgen hoogste bonus ooit

Plus-ondernemers krijgen hoogste bonus ooit

Alle Plus-ondernemers krijgen over 2012 de hoogste bonus uit de geschiedenis van het bedrijf uitgekeerd. Per ondernemer komt de bonus uit op tenminste 150.000 euro. Het gaat in totaal om 40,9 miljoen euro aan bonussen, 44 procent meer dan vorig jaar - hoewel de omzet bij Plus fors onder druk staat.

150.000 euro

“Plus heeft een goed en actief jaar achter de rug. In 2012 werd duidelijk dat Plus alle middelen in huis heeft om samen met de ondernemers succesvol de markt te kunnen blijven bewerken. De coöperatie kiest ervoor haar sterk verbeterde operationeel resultaat in te zetten voor de Plus-ondernemers. Bijna negentig procent wordt aan hen uitgekeerd", zegt algemeen directeur Jan Ferwerda tegen levensmiddelenkrant.nl.

 

Voor 2012 bedroeg dat operationeel resultaat 45,8 miljoen euro. De consumentenomzet van Plus nam vorig jaar met 0,1 procent toe tot 1,97 miljard euro, hoewel het aantal winkels in vergelijking met 2011 met vier afnam. Eind 2012 waren er 255 Plus-winkels.

 

'Briljant' resultaat

Uit de toelichting op de omzet van Plus blijkt dat vooral de Briljant-winkels hebben bijgedragen aan de hogere omzet: in 2012 zijn 31 Plus-supermarkten omgebouwd naar Briljant. Die nieuwe winkels hadden een gemiddelde omzetgroei van 8,4 procent in het eerste jaar, ruim boven de gemiddelde groei van de niet-omgebouwde zaken.

 

Dat het operationeel resultaat van Plus groeide met 15,9 procent tot 45,8 miljoen euro, is vooral te danken aan efficiëntieverbeteringen en kostenbesparingen, zegt Plus. Dat blijft nodig, want Plus verwacht ook dit jaar grote druk op de prijzen en de marges in de supermarkten.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.