Plus-ondernemers krijgen hoogste bonus ooit | RetailDetail

Plus-ondernemers krijgen hoogste bonus ooit

Plus-ondernemers krijgen hoogste bonus ooit

Alle Plus-ondernemers krijgen over 2012 de hoogste bonus uit de geschiedenis van het bedrijf uitgekeerd. Per ondernemer komt de bonus uit op tenminste 150.000 euro. Het gaat in totaal om 40,9 miljoen euro aan bonussen, 44 procent meer dan vorig jaar - hoewel de omzet bij Plus fors onder druk staat.

150.000 euro

“Plus heeft een goed en actief jaar achter de rug. In 2012 werd duidelijk dat Plus alle middelen in huis heeft om samen met de ondernemers succesvol de markt te kunnen blijven bewerken. De coöperatie kiest ervoor haar sterk verbeterde operationeel resultaat in te zetten voor de Plus-ondernemers. Bijna negentig procent wordt aan hen uitgekeerd", zegt algemeen directeur Jan Ferwerda tegen levensmiddelenkrant.nl.

 

Voor 2012 bedroeg dat operationeel resultaat 45,8 miljoen euro. De consumentenomzet van Plus nam vorig jaar met 0,1 procent toe tot 1,97 miljard euro, hoewel het aantal winkels in vergelijking met 2011 met vier afnam. Eind 2012 waren er 255 Plus-winkels.

 

'Briljant' resultaat

Uit de toelichting op de omzet van Plus blijkt dat vooral de Briljant-winkels hebben bijgedragen aan de hogere omzet: in 2012 zijn 31 Plus-supermarkten omgebouwd naar Briljant. Die nieuwe winkels hadden een gemiddelde omzetgroei van 8,4 procent in het eerste jaar, ruim boven de gemiddelde groei van de niet-omgebouwde zaken.

 

Dat het operationeel resultaat van Plus groeide met 15,9 procent tot 45,8 miljoen euro, is vooral te danken aan efficiëntieverbeteringen en kostenbesparingen, zegt Plus. Dat blijft nodig, want Plus verwacht ook dit jaar grote druk op de prijzen en de marges in de supermarkten.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.