Plus-ondernemers krijgen hoogste bonus ooit

Plus-ondernemers krijgen hoogste bonus ooit

Alle Plus-ondernemers krijgen over 2012 de hoogste bonus uit de geschiedenis van het bedrijf uitgekeerd. Per ondernemer komt de bonus uit op tenminste 150.000 euro. Het gaat in totaal om 40,9 miljoen euro aan bonussen, 44 procent meer dan vorig jaar - hoewel de omzet bij Plus fors onder druk staat.

150.000 euro

“Plus heeft een goed en actief jaar achter de rug. In 2012 werd duidelijk dat Plus alle middelen in huis heeft om samen met de ondernemers succesvol de markt te kunnen blijven bewerken. De coöperatie kiest ervoor haar sterk verbeterde operationeel resultaat in te zetten voor de Plus-ondernemers. Bijna negentig procent wordt aan hen uitgekeerd", zegt algemeen directeur Jan Ferwerda tegen levensmiddelenkrant.nl.

 

Voor 2012 bedroeg dat operationeel resultaat 45,8 miljoen euro. De consumentenomzet van Plus nam vorig jaar met 0,1 procent toe tot 1,97 miljard euro, hoewel het aantal winkels in vergelijking met 2011 met vier afnam. Eind 2012 waren er 255 Plus-winkels.

 

'Briljant' resultaat

Uit de toelichting op de omzet van Plus blijkt dat vooral de Briljant-winkels hebben bijgedragen aan de hogere omzet: in 2012 zijn 31 Plus-supermarkten omgebouwd naar Briljant. Die nieuwe winkels hadden een gemiddelde omzetgroei van 8,4 procent in het eerste jaar, ruim boven de gemiddelde groei van de niet-omgebouwde zaken.

 

Dat het operationeel resultaat van Plus groeide met 15,9 procent tot 45,8 miljoen euro, is vooral te danken aan efficiëntieverbeteringen en kostenbesparingen, zegt Plus. Dat blijft nodig, want Plus verwacht ook dit jaar grote druk op de prijzen en de marges in de supermarkten.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top