PLUS test nieuwe prijsmodule | RetailDetail

PLUS test nieuwe prijsmodule

PLUS test nieuwe prijsmodule

Supermarktketen PLUS gaat in de winkels van vijf ondernemers een nieuwe prijsmodule testen, die de prijzen van groenten, fruit, vlees en huismerken vergelijkt met lokale concurrenten en ze daarna gelijk trekt.

Praktijktest in Huizen

Bij de eerste proeflocatie in Huizen is alvast alles in gereedheid gebracht. Zo hangt er een groot prijsscherm boven de agf-afdeling en zijn een boel prijsbordjes vervangen door digitale versies, waardoor de prijs constant kan aangepast worden. Ook boven de vleesafdeling hangt een prijsscherm waar de prijzen steeds worden aangepast aan die van de lokale concurrenten.

 

De komende twee maanden zal het systeem ook ingevoerd worden in de andere vier winkels. "Je kan simulaties uitvoeren tot je een ons weegt, maar je wil op een gegeven moment weten wat er in de praktijk gebeurt. Wordt de klant hierdoor voller, wat we wel beogen, dan is de impact op de marge weer beperkt", zegt Peter van Mourik aan Levensmiddelenkrant. De voormalige aankoopdirecteur bij C1000 werd aangetrokken om het project uit te werken.

 

Met het nieuwe systeem hoopt PLUS vooral sterker te staan met zijn prijzen in bepaalde segmenten. "PLUS staat bekend als een vriendelijke formule, een ideale schoonzoon zou je kunnen zeggen. Op prijs mag het in sommige marktgebieden best wat steviger, maar het is geen organisatie van branieschoppers. De communicatie is heel feitelijk met een rationele boodschap: wij checken de prijzen. Iedereen doet het, maar de klant ziet het niet altijd."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.