PLUS test nieuwe prijsmodule

PLUS test nieuwe prijsmodule

Supermarktketen PLUS gaat in de winkels van vijf ondernemers een nieuwe prijsmodule testen, die de prijzen van groenten, fruit, vlees en huismerken vergelijkt met lokale concurrenten en ze daarna gelijk trekt.

Praktijktest in Huizen

Bij de eerste proeflocatie in Huizen is alvast alles in gereedheid gebracht. Zo hangt er een groot prijsscherm boven de agf-afdeling en zijn een boel prijsbordjes vervangen door digitale versies, waardoor de prijs constant kan aangepast worden. Ook boven de vleesafdeling hangt een prijsscherm waar de prijzen steeds worden aangepast aan die van de lokale concurrenten.

 

De komende twee maanden zal het systeem ook ingevoerd worden in de andere vier winkels. "Je kan simulaties uitvoeren tot je een ons weegt, maar je wil op een gegeven moment weten wat er in de praktijk gebeurt. Wordt de klant hierdoor voller, wat we wel beogen, dan is de impact op de marge weer beperkt", zegt Peter van Mourik aan Levensmiddelenkrant. De voormalige aankoopdirecteur bij C1000 werd aangetrokken om het project uit te werken.

 

Met het nieuwe systeem hoopt PLUS vooral sterker te staan met zijn prijzen in bepaalde segmenten. "PLUS staat bekend als een vriendelijke formule, een ideale schoonzoon zou je kunnen zeggen. Op prijs mag het in sommige marktgebieden best wat steviger, maar het is geen organisatie van branieschoppers. De communicatie is heel feitelijk met een rationele boodschap: wij checken de prijzen. Iedereen doet het, maar de klant ziet het niet altijd."

Tags: