Plus vraagt korting aan fabrikanten

Plus vraagt korting aan fabrikanten
Supermarktketen Plus heeft fabrikanten een brief gestuurd waarin het compensatie eist voor de prijsverlagingen van vorige week. Deze waren het gevolg van de prijsverlagingen die Albert Heijn vorige week met veel bombarie doorvoerde en die door andere supermarkten zijn beantwoord.

Aanklacht SP meteen bevestigd

"Als wij onze prijzen niet verlagen, kopen consumenten niet of minder bij ons en dat gaan leveranciers ook merken. Met deze brief hebben wij het opgetreden margeverlies tot een gezamenlijk probleem gemaakt", bevestigt een woordvoerder het bestaan van de brief tegenover Distrifood. Gisteren had een SP-politicus al over zulke brieven gesproken, maar zonder namen te noemen.

 

De brief roept onmiddellijk herinneringen op aan de brief die Albert Heijn vorig jaar stuurde aan fabrikanten en waarin het twee procent korting eiste vanwege de overname van een pakket C1000-supermarkten. Deze zorgde voor veel ophef bij zowel leveranciers als in de politiek. Supermarkten en de sector hebben nochtans afgelopen week pas een overeenkomst getekend over 'eerlijk zaken doen'.

 

Fabrikanten melden dat ook Superunie en Jumbo zich inmiddels hebben gemeld voor compensatie. Albert Heijn meldt inmiddels dat er voorlopig geen vervolg komt op de prijsverlaging van bijna 1900 producten vorige week: "Het betreft een eenmalige actie", zo wordt een woordvoerder geciteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top