Plus vraagt korting aan fabrikanten | RetailDetail

Plus vraagt korting aan fabrikanten

Plus vraagt korting aan fabrikanten
Supermarktketen Plus heeft fabrikanten een brief gestuurd waarin het compensatie eist voor de prijsverlagingen van vorige week. Deze waren het gevolg van de prijsverlagingen die Albert Heijn vorige week met veel bombarie doorvoerde en die door andere supermarkten zijn beantwoord.

Aanklacht SP meteen bevestigd

"Als wij onze prijzen niet verlagen, kopen consumenten niet of minder bij ons en dat gaan leveranciers ook merken. Met deze brief hebben wij het opgetreden margeverlies tot een gezamenlijk probleem gemaakt", bevestigt een woordvoerder het bestaan van de brief tegenover Distrifood. Gisteren had een SP-politicus al over zulke brieven gesproken, maar zonder namen te noemen.

 

De brief roept onmiddellijk herinneringen op aan de brief die Albert Heijn vorig jaar stuurde aan fabrikanten en waarin het twee procent korting eiste vanwege de overname van een pakket C1000-supermarkten. Deze zorgde voor veel ophef bij zowel leveranciers als in de politiek. Supermarkten en de sector hebben nochtans afgelopen week pas een overeenkomst getekend over 'eerlijk zaken doen'.

 

Fabrikanten melden dat ook Superunie en Jumbo zich inmiddels hebben gemeld voor compensatie. Albert Heijn meldt inmiddels dat er voorlopig geen vervolg komt op de prijsverlaging van bijna 1900 producten vorige week: "Het betreft een eenmalige actie", zo wordt een woordvoerder geciteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.