Plus vraagt korting aan fabrikanten | RetailDetail

Plus vraagt korting aan fabrikanten

Plus vraagt korting aan fabrikanten
Supermarktketen Plus heeft fabrikanten een brief gestuurd waarin het compensatie eist voor de prijsverlagingen van vorige week. Deze waren het gevolg van de prijsverlagingen die Albert Heijn vorige week met veel bombarie doorvoerde en die door andere supermarkten zijn beantwoord.

Aanklacht SP meteen bevestigd

"Als wij onze prijzen niet verlagen, kopen consumenten niet of minder bij ons en dat gaan leveranciers ook merken. Met deze brief hebben wij het opgetreden margeverlies tot een gezamenlijk probleem gemaakt", bevestigt een woordvoerder het bestaan van de brief tegenover Distrifood. Gisteren had een SP-politicus al over zulke brieven gesproken, maar zonder namen te noemen.

 

De brief roept onmiddellijk herinneringen op aan de brief die Albert Heijn vorig jaar stuurde aan fabrikanten en waarin het twee procent korting eiste vanwege de overname van een pakket C1000-supermarkten. Deze zorgde voor veel ophef bij zowel leveranciers als in de politiek. Supermarkten en de sector hebben nochtans afgelopen week pas een overeenkomst getekend over 'eerlijk zaken doen'.

 

Fabrikanten melden dat ook Superunie en Jumbo zich inmiddels hebben gemeld voor compensatie. Albert Heijn meldt inmiddels dat er voorlopig geen vervolg komt op de prijsverlaging van bijna 1900 producten vorige week: "Het betreft een eenmalige actie", zo wordt een woordvoerder geciteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.