Plus Winterswijk kookt vers met eten over datum | RetailDetail

Plus Winterswijk kookt vers met eten over datum

Plus Winterswijk kookt vers met eten over datum

Bij de Plus-supermarkt in Winterswijk kookt een kok in de winkelkeuken verse maaltijden met producten over de datum. Dagelijks liggen er zo’n negen kant-en-klare gerechten in de koeling die vier euro kosten. Het assortiment uit eigen keuken trekt inmiddels een vaste groep klanten.

 

Selecteren op datum

Sander-Jan Bats, de kok van de Plus-keuken, verzamelt iedere dag producten uit de winkel die niet lang meer houdbaar zijn of er niet mooi meer uitzien. Deze groenten, vlees en aardappeltjes vult hij aan met andere producten om er de maaltijden mee te bereiden. “De kok selecteert puur op datum. Hij verwerkt voor tachtig, negentig procent verse producten, die tegen de houdbaarheid aanlopen. De rest is houdbare producten, zoals pasta, om de maaltijd compleet te maken”, vertelt bedrijfsleider Erwin Arentsen.

 

De Plus-kok kookt samen met vier dames, die het keukenwerk verzorgen, iedere dag acht à negen verschillende maaltijden. Daaronder zijn enkele favorieten, als stamppotten, rijst- en pastagerechten en Hollandse maaltijden met een gehaktbal. Ook verse rauwkostsalades liggen in het koelmeubel.

 

“De gerechten trekken een brede groep vaste klanten: van jonge alleenstaanden, mensen die weinig tijd hebben tot ouderen die hier voor hun dagelijkse maaltijd komen. Het is een vaste groep van zo’n 100 kopers”, aldus Arentsen.

 

Minder verspillen

De Plus-supermarkt verkoopt steeds meer van de vers bereide gerechten uit eigen keuken. “Dat zijn nu dagelijks tussen de 80 en 100 maaltijden. Maar het grootste voordeel is dat we minder verspillen; we gooien nu veel minder producten weg, die nog prima te verwerken zijn. Het ging om bijna 300.000 euro per jaar. De derving daalde aanzienlijk: van 2 naar 1,5 procent nu”, vertelt de bedrijfsleider.

 

De Plus-supermarkt gaat ook de derving van de broodafdeling aanpakken. Straks zijn er vers belegde broodjes en sandwiches verkrijgbaar.

 

Keuken in vernieuwde winkel

De Plus-supermarkt breidde enkele maanden geleden tijdens de verbouwing uit met een keuken. Deze kreeg een plek bij het versplein achter in de winkel en is speciaal gebouwd om producten uit de winkel vers te kunnen bereiden, vertelt de bedrijfsleider. “De derving van vers was te hoog. Die wilden we op deze manier beperken”.

 

De Plus-formule is al enige tijd actief in het beperken van voedselverspilling. Zo verkopen twaalf Plus-supermarkten in de regio Rotterdam onder de naam OverLekker onder meer tomatensoep en tomatensaus van restproducten. De producten worden bereid bij De Verspillingsfabriek in Veghel, een initiatief van cateraar Hutten.

 

Voedselverspilling is een belangrijk probleem in de Nederlandse foodsector. Jaarlijks verdwijnt er voor 4 tot 5 miljard aan voedsel in de afvalcontainer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.