Pompshops hebben groot potentieel voor duurzaamheid | RetailDetail

Pompshops hebben groot potentieel voor duurzaamheid

Pompshops hebben groot potentieel voor duurzaamheid

De pompshop is een onontgonnen gebied als het om verduurzaming van het assortiment gaat: alleen de koffie is er duurzaam. Er zijn echter legio kansen om de snackende impulsklant tot een duurzame aankoop te verleiden.

Dat blijkt uit het rapport ‘Kansen voor duurzaam eten en drinken onderweg’, dat is geschreven op basis van onderzoek van het LEI-Wageningen UR. De onderzoekers constateren dat ruim de helft van de consumenten verduurzaming van het aanbod in de pompshop een goed initiatief vindt, dat aansluit bij de ontwikkelingen in de samenleving.

 

Een schamel omzetaandeel

In de praktijk blijkt daar echter nog heel weinig van. De cijfers spreken boekdelen: de omzet van eten, drinken en tabakswaren in het 'on the go'-kanaal bedroeg in 2010 zo’n 2,1 miljard euro. Duurzaam eten en drinken vertegenwoordigt hiervan zo’n 7,3 miljoen euro. Dat is een schamele 0,35 procent van de totale omzet.

 

Tabakswaren maken bijna driekwart van de omzet uit in de pompshop. Zelfs als je die buiten beschouwing laat en de duurzame omzet betrekt op de totale omzet aan eten en drinken in de pompshop, kom je hooguit op een aandeel van nog geen twee procent uit.

 

Duurzame koffie

Nog verder inzoomen op de cijfers leert, dat die duurzame omzet van 7,3 miljoen euro voor 85 procent uit (vooral) koffie, thee en cacao bestaat. Met andere woorden: alleen de koffie is duurzaam in de pompshop, onder leiding van Shell, dat ertoe heeft besloten om in de pompshops alleen nog maar UTZ-gecertificeerde koffie te schenken.

 

“Shell meldt dat ook via displays bij de koffiemachines”, zegt onderzoeker Machiel Reinders, “maar ook met het Deli2Go-concept is Shell veel met verduurzaming bezig. Dat geldt ook voor andere aanbieders zoals de broodjesleveranciers Qizini en Bakerstreet en het zuivelbedrijf Arla. Ook deze bedrijven zijn bij het onderzoek betrokken.”

 

Aankooproutine doorbreken

Volgens de Voedselbalans 2011 is 80 procent van de Nederlandse consumenten bekend met duurzame merken die in de supermarkten worden verkocht. De supermarkt is ook het belangrijkste afzetkanaal voor duurzame voeding. Daar waar de klant in de supermarkt vooral op rationele overwegingen (prijs) en routine koopt, is impuls veel belangrijker in de pompshop.

 

“Dit betekent inderdaad dat er mogelijkheden zijn om juist in de pompshop, waar prijs minder een rol speelt, die aankooproutine te doorbreken en meer duurzaam aan te bieden”, beaamt Reinders. “Kanttekening is wel dat er veel zoetwaren worden verkocht, en die groep loopt niet voorop als het om verduurzaming gaat. Maar in verse voeding zijn er zeker mogelijkheden om klanten tot een duurzame aankoop te verleiden.”

 

Duurzaamheid niet ‘top of mind’

Het rapport concludeert dat op dit moment duurzaamheid niet top of mind is bij de klanten in de pompshop. Het huidige aanbod aan eten en drinken past dan ook niet bij duurzame voeding. Dat hoort volgens de pompshopbezoekers veel meer bij de warme maaltijd.

 

“Pompshopklanten zijn ook minder doelgericht dan supermarktklanten”, zegt Reinders. “Als ze trek hebben, maken ze ter plekke hun keuze - en dat is het moment om ze tot een duurzame keuze te verleiden. Maar niet door een ingewikkelde boodschap te vertellen. Daarvoor is geen tijd. De supermarkt loopt nu ver voor op het ‘on the go’-kanaal als het om duurzame voeding gaat. Wat dat betreft kan de pompshop veel van de supermarkt leren.”

 

Via deze link is het volledige rapport gratis te downloaden

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.