Pompshops hebben groot potentieel voor duurzaamheid

Pompshops hebben groot potentieel voor duurzaamheid

De pompshop is een onontgonnen gebied als het om verduurzaming van het assortiment gaat: alleen de koffie is er duurzaam. Er zijn echter legio kansen om de snackende impulsklant tot een duurzame aankoop te verleiden.

Dat blijkt uit het rapport ‘Kansen voor duurzaam eten en drinken onderweg’, dat is geschreven op basis van onderzoek van het LEI-Wageningen UR. De onderzoekers constateren dat ruim de helft van de consumenten verduurzaming van het aanbod in de pompshop een goed initiatief vindt, dat aansluit bij de ontwikkelingen in de samenleving.

 

Een schamel omzetaandeel

In de praktijk blijkt daar echter nog heel weinig van. De cijfers spreken boekdelen: de omzet van eten, drinken en tabakswaren in het 'on the go'-kanaal bedroeg in 2010 zo’n 2,1 miljard euro. Duurzaam eten en drinken vertegenwoordigt hiervan zo’n 7,3 miljoen euro. Dat is een schamele 0,35 procent van de totale omzet.

 

Tabakswaren maken bijna driekwart van de omzet uit in de pompshop. Zelfs als je die buiten beschouwing laat en de duurzame omzet betrekt op de totale omzet aan eten en drinken in de pompshop, kom je hooguit op een aandeel van nog geen twee procent uit.

 

Duurzame koffie

Nog verder inzoomen op de cijfers leert, dat die duurzame omzet van 7,3 miljoen euro voor 85 procent uit (vooral) koffie, thee en cacao bestaat. Met andere woorden: alleen de koffie is duurzaam in de pompshop, onder leiding van Shell, dat ertoe heeft besloten om in de pompshops alleen nog maar UTZ-gecertificeerde koffie te schenken.

 

“Shell meldt dat ook via displays bij de koffiemachines”, zegt onderzoeker Machiel Reinders, “maar ook met het Deli2Go-concept is Shell veel met verduurzaming bezig. Dat geldt ook voor andere aanbieders zoals de broodjesleveranciers Qizini en Bakerstreet en het zuivelbedrijf Arla. Ook deze bedrijven zijn bij het onderzoek betrokken.”

 

Aankooproutine doorbreken

Volgens de Voedselbalans 2011 is 80 procent van de Nederlandse consumenten bekend met duurzame merken die in de supermarkten worden verkocht. De supermarkt is ook het belangrijkste afzetkanaal voor duurzame voeding. Daar waar de klant in de supermarkt vooral op rationele overwegingen (prijs) en routine koopt, is impuls veel belangrijker in de pompshop.

 

“Dit betekent inderdaad dat er mogelijkheden zijn om juist in de pompshop, waar prijs minder een rol speelt, die aankooproutine te doorbreken en meer duurzaam aan te bieden”, beaamt Reinders. “Kanttekening is wel dat er veel zoetwaren worden verkocht, en die groep loopt niet voorop als het om verduurzaming gaat. Maar in verse voeding zijn er zeker mogelijkheden om klanten tot een duurzame aankoop te verleiden.”

 

Duurzaamheid niet ‘top of mind’

Het rapport concludeert dat op dit moment duurzaamheid niet top of mind is bij de klanten in de pompshop. Het huidige aanbod aan eten en drinken past dan ook niet bij duurzame voeding. Dat hoort volgens de pompshopbezoekers veel meer bij de warme maaltijd.

 

“Pompshopklanten zijn ook minder doelgericht dan supermarktklanten”, zegt Reinders. “Als ze trek hebben, maken ze ter plekke hun keuze - en dat is het moment om ze tot een duurzame keuze te verleiden. Maar niet door een ingewikkelde boodschap te vertellen. Daarvoor is geen tijd. De supermarkt loopt nu ver voor op het ‘on the go’-kanaal als het om duurzame voeding gaat. Wat dat betreft kan de pompshop veel van de supermarkt leren.”

 

Via deze link is het volledige rapport gratis te downloaden

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top