Pompshops hebben groot potentieel voor duurzaamheid

Pompshops hebben groot potentieel voor duurzaamheid

De pompshop is een onontgonnen gebied als het om verduurzaming van het assortiment gaat: alleen de koffie is er duurzaam. Er zijn echter legio kansen om de snackende impulsklant tot een duurzame aankoop te verleiden.

Dat blijkt uit het rapport ‘Kansen voor duurzaam eten en drinken onderweg’, dat is geschreven op basis van onderzoek van het LEI-Wageningen UR. De onderzoekers constateren dat ruim de helft van de consumenten verduurzaming van het aanbod in de pompshop een goed initiatief vindt, dat aansluit bij de ontwikkelingen in de samenleving.

 

Een schamel omzetaandeel

In de praktijk blijkt daar echter nog heel weinig van. De cijfers spreken boekdelen: de omzet van eten, drinken en tabakswaren in het 'on the go'-kanaal bedroeg in 2010 zo’n 2,1 miljard euro. Duurzaam eten en drinken vertegenwoordigt hiervan zo’n 7,3 miljoen euro. Dat is een schamele 0,35 procent van de totale omzet.

 

Tabakswaren maken bijna driekwart van de omzet uit in de pompshop. Zelfs als je die buiten beschouwing laat en de duurzame omzet betrekt op de totale omzet aan eten en drinken in de pompshop, kom je hooguit op een aandeel van nog geen twee procent uit.

 

Duurzame koffie

Nog verder inzoomen op de cijfers leert, dat die duurzame omzet van 7,3 miljoen euro voor 85 procent uit (vooral) koffie, thee en cacao bestaat. Met andere woorden: alleen de koffie is duurzaam in de pompshop, onder leiding van Shell, dat ertoe heeft besloten om in de pompshops alleen nog maar UTZ-gecertificeerde koffie te schenken.

 

“Shell meldt dat ook via displays bij de koffiemachines”, zegt onderzoeker Machiel Reinders, “maar ook met het Deli2Go-concept is Shell veel met verduurzaming bezig. Dat geldt ook voor andere aanbieders zoals de broodjesleveranciers Qizini en Bakerstreet en het zuivelbedrijf Arla. Ook deze bedrijven zijn bij het onderzoek betrokken.”

 

Aankooproutine doorbreken

Volgens de Voedselbalans 2011 is 80 procent van de Nederlandse consumenten bekend met duurzame merken die in de supermarkten worden verkocht. De supermarkt is ook het belangrijkste afzetkanaal voor duurzame voeding. Daar waar de klant in de supermarkt vooral op rationele overwegingen (prijs) en routine koopt, is impuls veel belangrijker in de pompshop.

 

“Dit betekent inderdaad dat er mogelijkheden zijn om juist in de pompshop, waar prijs minder een rol speelt, die aankooproutine te doorbreken en meer duurzaam aan te bieden”, beaamt Reinders. “Kanttekening is wel dat er veel zoetwaren worden verkocht, en die groep loopt niet voorop als het om verduurzaming gaat. Maar in verse voeding zijn er zeker mogelijkheden om klanten tot een duurzame aankoop te verleiden.”

 

Duurzaamheid niet ‘top of mind’

Het rapport concludeert dat op dit moment duurzaamheid niet top of mind is bij de klanten in de pompshop. Het huidige aanbod aan eten en drinken past dan ook niet bij duurzame voeding. Dat hoort volgens de pompshopbezoekers veel meer bij de warme maaltijd.

 

“Pompshopklanten zijn ook minder doelgericht dan supermarktklanten”, zegt Reinders. “Als ze trek hebben, maken ze ter plekke hun keuze - en dat is het moment om ze tot een duurzame keuze te verleiden. Maar niet door een ingewikkelde boodschap te vertellen. Daarvoor is geen tijd. De supermarkt loopt nu ver voor op het ‘on the go’-kanaal als het om duurzame voeding gaat. Wat dat betreft kan de pompshop veel van de supermarkt leren.”

 

Via deze link is het volledige rapport gratis te downloaden

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top