Powerfood voor senioren vindt nog niet de weg naar supermarkt | RetailDetail

Powerfood voor senioren vindt nog niet de weg naar supermarkt

Powerfood voor senioren vindt nog niet de weg naar supermarkt
Shutterstock

Uit onderzoek blijkt dat één op de drie 65-plussers die nog thuis wonen ondervoed zijn of een risico op ondervoeding lopen. Daarom is er al speciale verrijkte voeding ontwikkeld, maar die vindt voorlopig zijn weg nog niet naar de supermarkt.

Extra eiwitten en vezels

“Ondervoeding is een groot probleem bij senioren”, zegt onderzoekster Lien Van den Broeck aan De Standaard. Zij werkte mee aan het onderzoek dat de West-Vlaamse hogeschool Vives de afgelopen twee jaar heeft gevoerd in samenwerking met onder meer de KU Leuven. “Als je ouder wordt, vermindert je eetlust. Dus krijg je maar kleinere porties binnen. Toch heb je evenveel nood aan proteïnen en vezels als een jongere volwassene.”

 

Een oplossing voor het probleem is het zogenaamde 'powerfood': voeding die is verrijkt met extra eiwitten en vezels, en zo in kleinere porties toch voldoende voedingsstoffen biedt. Die voeding is echter amper of niet te vinden in de supermarkt, omdat er te weinig vraag naar is. Daarbij komt het probleem naar boven dat senioren zelf niet inzien dat er een probleem is. Volgens de onderzoekers is er dan ook dringend nood aan een bewustmakingscampagne.

 

Nog niet in supermarkt

Die verrijkte voeding is wel al te vinden in rusthuizen of kan aan huis geleverd worden via cateringbedrijven. Zo hebben de Nederlandse producenten Fortified en Huuskes (met het merk Chef Vitaal) al een vrij uitgebreid assortiment kant-en-klaarmaaltijden, maar die zijn dus nog niet te vinden in de supermarkt. Bij de maaltijden worden vitamines, eiwitten en andere stoffen via een extra smaakloos laagje toegevoegd. Bij het opwarmen worden die dan opgenomen door het gerecht.

 

Uit het onderzoek bij 3.300 senioren in België, blijkt dat 7% van zij die nog thuis wonen effectief ondervoed is. Nog eens 29% loopt een "groot risico" op ondervoeding. Toch wordt dat door de bejaarden vaak niet aanzien als een probleem, omdat ze zich nog fit genoeg voelen. “Maar het is een sluipend probleem”, zegt geriater Maurits Vandewoude van de Universiteit Antwerpen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.