Premiumtrend is groeimotor voor koffie en thee | RetailDetail

Premiumtrend is groeimotor voor koffie en thee

Premiumtrend is groeimotor voor koffie en thee

Consumenten besparen niet op warme dranken als koffie en thee, blijkt uit een recente analyse van onderzoeksbureau Euromonitor. Integendeel, ze vertonen een groeiende voorkeur voor premiumdranken en producten met een gezonde positionering. 

 

Op zoek naar verfijning en gezondheid

De grote trends? Zowel in retail als in foodservice zijn consumenten op zoek naar verfijning, wat leidt tot hogere verkoopcijfers voor verse koffiebonen en premium thee. Meer consumenten verwachten ook gezondheidsvoordelen van hun warme drankje. Anderzijds blijft convenience een driver, wat de verkoop van koffiecapsules en instantkoffie ondersteunt. 


Wereldwijd groeide de verkoop van warme dranken in het retailkanaal met 7% in waarde. De belangrijkste volumegroei noteerden de koffiecapsules (+13%), maar de markt bereikt stilaan maturiteit en de groei vertraagt, noteert Euromonitor. 

 

De terugkeer van filterkoffie

Er lijkt zelfs een tegenbeweging ingezet, met een verhoogde interesse van consumenten in manuele methodes om koffie te zetten, zoals de goeie ouwe filterkoffie. Koffie opschenken zou volgens die consumenten een smaakvoller kopje opleveren. Iets waar ook koffieshops van de nieuwste generatie op inspelen, met hun “craft coffee”-aanpak. 


Daardoor neemt de vraag naar verse koffiebonen toe, want die koffieshops malen uiteraard hun koffie zelf. Meer koffieliefhebbers willen die ervaring thuis nabootsen en kopen nu vaker verse bonen om zelf te malen. 


Ook koffiedranken die op espresso gebaseerd zijn, zoals latte en cappuccino, blijven aan populariteit winnen in de horeca en thuis. De verkoop van espressomachines steeg in Europa met 4%.

 

Vraag naar milieuvriendelijke koffiecapsules

De groeiende bezorgdheid over de milieu-impact van wegwerpcapsules doet consumenten toch weer terugkeren naar de koffiezet of overstappen op de navulbare K-cups van Keurig. Euromonitor verwacht dat meer koffieproducenten milieuvriendelijke koffiecapsules zullen lanceren die composteerbaar of recycleerbaar zijn, om in te spelen op de dubbele consumentenverwachting naar meer convenience enerzijds en meer ecologische verantwoordelijkheid anderzijds.


Gezien de grote vraag naar convenience doet ook instantkoffie het goed, zeker in typische theemarkten waar consumenten vaak geen koffiemachine hebben. In het Midden-Oosten en Afrika groeide instantkoffie met 6%, in Iran zelfs met 16% – jongeren beschouwen koffiedrinken als een teken van een moderne levensstijl in dat traditionele theeland. 

 

Thee met gezondheidsvoordelen

Thee groeit in ontwikkelde markten als de VS en Europa dankzij het gezonde imago en de groei van premium theespecialisten. In groeimarkten als China of India komt de groei van een verschuiving van onverpakte thee op lokale markten (niet gemeten door Euromonitor) naar verpakte thee in het retailkanaal. Een gevolg van de verstedelijking. 


Consumenten beschouwen thee steeds meer als een drank met verschillende gezondheidsvoordelen. Geen wonder: fabrikanten benadrukken het hoge gehalte aan flavonoïden (een antioxidant) of aan theanine, een aminozuur in groene thee dat de mentale alertheid verhoogt.  We zien ayurvedische thee verschijnen, biologische thee, detoxthee, enzovoort.


Gespecialiseerde aanbieders zoals Le Palais des Thés in Europa en Teavana of Davidstea in de VS mikken op een jong, stedelijk en vrouwelijk publiek en bieden een keuze en kwaliteit die superieur is aan het aanbod in de supermarkt. Dat resulteert in een sterke groei voor premium thee. Steeds vaker wordt mooi verpakte thee ook een geschenk, zoals chocolade.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.