Prijs eieren verdubbeld na fipronilcrisis | RetailDetail

Prijs eieren verdubbeld na fipronilcrisis

Prijs eieren verdubbeld na fipronilcrisis
Shutterstock

De prijs voor honderd witte eieren op de veiling is sinds de fipronilcrisis van afgelopen zomer verdubbeld van 4,5 euro naar 9 euro. Volgens Fevia, de sectororganisatie van de voedingsindustrie, zijn daardoor heel wat bedrijven bedreigd.

“Bijkomende financiële klap”

“De plotse prijsstijging betekent voor tal van bedrijven in de agro-voedingsketen een aanzienlijke en bijkomende financiële klap als gevolg van de fipronilcrisis”, stelt Fevia in een persbericht. Analisten verwachten dat de schaarste zich de komende maanden zal doorzetten en dat de hoge prijzen daardoor gehandhaafd zullen blijven. In het jaar voor de crisis was er nochtans sprake van een vrij stabiele prijs tussen vier en vijf euro.

 

Die hoge prijzen jagen de productiekosten de hoogte in, wat zwaar doorweegt op het rendement van heel wat bedrijven in de voedingssector. “Ondanks de voortdurende inspanningen van bedrijven om bijkomende kosten te compenseren met een hogere efficiëntie blijven de marges van voedingsbedrijven onder druk staan. 2017 zou voor verschillende voedingsfabrikanten dan ook een pikzwart jaar kunnen worden.”

 

Fevia hoopt dan ook dat de regering rekening houdt met het effect van de prijsstijgingen wanneer het steun toekent aan bedrijven die zijn getroffen door de crisis. Daarnaast roept het aan alle bedrijven op “om rekening te houden met de moeilijke situatie in hun contractuele relaties”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.