Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij? | RetailDetail

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?
Foto: monticello / Shutterstock.com

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.

 

Gedeeltelijke boycot

Er lijkt stilaan een einde in zicht voor wat Nestlé-topman Ulf Mark Schneider de “agressieve en Europees gecoördineerde actie” van verschillende supermarktketens tegen de merkproducent noemt. De jaarlijkse prijsonderhandelingen tussen zijn bedrijf en Agecore (het samenwerkingsverband van onder andere Colruyt, Edeka en Intermarché) waren begin dit jaar slecht afgelopen: de supermarkten gingen niet akkoord met de nieuwe prijzen van de producent en eisten dat de Zwitserse multinational deze verlaagde. 

 

Nestlé weigerde dat echter te doen, waarna de retailers overgingen tot een (gedeeltelijke) boycot: Colruyt heeft in februari, volgens De Tijd, de bestellingen op pauze gezet, het Duitse Edeka boycot 30% van de Nestlé-verkoop.

 

Toegevingen, maar nog geen akkoord

Het ziet er nu echter naar uit dat Nestlé toch overstag gaat en zijn prijzen wil verlagen: het foodconcern heeft een voorstel gedaan en volgens de Duitse krant Frankfurter Allgemeine is er sprake van een nakend akkoord. Ook Edeka-topman Markus Mosa laat door Reuters optekenen dat er vooruitgang is en dat de retailer het gevecht wil beëindigen. Alleen zijn de toegevingen voor de supermarktketens nog niet voldoende: “Nestlé heeft een voorstel gedaan, maar dat is momenteel nog niet aanvaardbaar”, aldus Mosa. Ook Colruyt laat aan De Tijd weten dat de onderhandelingen de goede richting uitgaan, maar dat er nog geen akkoord is. 

 

Wel geraken de voorraden inmiddels uitgeput, ziet de zakenkrant: bij Colruyt zouden ondertussen minstens 57 Nestlé-producten uit de rekken verdwenen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.