Prijsdruk blijft groot in Nederland | RetailDetail

Prijsdruk blijft groot in Nederland

Prijsdruk blijft groot in Nederland
http://www.shutterstock.com/nl/pic-205681468/stock-photo-london-july-view-of-a-shopping-trolley-and-aisle-at-a-sainsbury-s-supermarket-on-july.html?src=ZYTVmiNSr6xEPjxNvINVuQ-1-1

Volgens retailexpert Kitty Koelemeijer is de race naar de laagste prijs bij Nederlandse supermarkten nog niet afgelopen. Door onderlinge concurrentie, maar ook door de opkomst van discounters en prijsbrekers, blijven de prijzen steeds maar dalen.

Marktaandeel vergaren

Levensmiddelen zijn in Nederland nochtans al goedkoper dan in alle andere 18 landen van de Eurozone, maar toch is de bodem nog niet bereikt: Nederlandse consumenten gaan steevast op zoek naar de beste aanbiedingen en supermarkten spelen daar gretig op in. Supermarkten halen zo al meer dan 20% van hun omzet uit aanbiedingen en bij non-food retailers ligt dat aandeel nog hoger.

 

Voor retailers is het ook niet eenvoudig om zomaar op te houden met het aanbieden van promoties: “De groep consumenten die van winkel switcht als gevolg van aanbiedingen is groot, nog los van de cherry pickers die aanbiedingen nalopen en overal de krenten uit de pap halen”, stelt Koelemeijer bij RTL Z.

 

Ondertussen blijven discounters als Lidl hun marktaandeel uitbreiden en komen ook prijsbrekers als Action en Big Bazar steeds sterker voor de dag. Die laatste gaan vaak nog onder de prijzen van de ketens die steevast uitpakken met een laagsteprijsgarantie.

 

Ook online is er sterke prijsdruk, want daar is het vergaren van marktaandeel nog belangrijker. “Kosten noch moeite worden gespaard om dat te bereiken zolang de investeerders aan boord blijven. Onderdeel van die groeistrategie is het aanvallen van de gevestigde orde daar waar dat het meest oplevert: producten met een hoge omzet en een hoge marge.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Lidl stelt auto’s ter beschikking van shoppers

08/08/2018

“Je eigen wagen voor inkopen”, zo stelt Lidl zijn nieuwe autodeeldienst voor. In samenwerking met Mazda kan je in Duitsland weldra autodelen vanop de parking van Lidl-supermarkten. 

Lagere omzet, hogere winst voor Ahold Delhaize

08/08/2018

Terwijl de omzet van Ahold Delhaize onder druk staat in de Verenigde Staten, bevestigt Delhaize in België de positieve trend die in het eerste kwartaal werd ingezet, met dank aan de tovergroentjes. Online ligt de groep op koers.

Walmart laat robots online orders picken

07/08/2018

De Amerikaanse retailreus  Walmart experimenteert met robots die online orders picken: ze halen snel droge, gekoelde en diepgevroren waren uit de schappen, terwijl de medewerkers de verse producten uitkiezen.