Prijsoorlog supermarkten woedt ongenadig voort | RetailDetail

Prijsoorlog supermarkten woedt ongenadig voort

Prijsoorlog supermarkten woedt ongenadig voort

De Nederlandse supermarktbranche is de wereldgrondstoffenmarkt in het klein: het zijn de fluctuaties in de wereldmarktprijzen die de supermarktprijzen bepalen, want supermarkten kunnen hun marge zelf niet vergroten door de grote prijsdruk.

Efficiënt en mager

Dat is heel in het kort het dilemma van de Nederlandse supermarktbranche, zoals ABN Amro die schetst in de vandaag gepubliceerde sectorupdate retail. De bank concludeert dat de prijzenoorlog die in 2003 uitbrak met het grote prijsoffensief van Albert Heijn, eigenlijk nooit is opgehouden.

 

Waar de supermarktorganisaties in 2003 bij het begin van de strijd nog vet op de botten hadden, zijn ze nu verworden tot efficiënte distributiebedrijven die hun kostenstructuur al dusdanig hebben geoptimaliseerd, dat ze dalende omzetten en volumes niet meer door lagere kosten kunnen compenseren.

 

Door de voortdurende prijsconcurrentie zijn de marges mager en is de Nederlandse consument geconditioneerd geraakt op de laagste prijs. Door de prijsfixatie van retailers zijn volgens de auteurs van het rapport de wereldmarktprijzen bepalend geworden voor de supermarktprijzen.

 

Angst voor duurte-imago

Bij een stijging van de grondstofprijzen moeten de marge-arme supermarkten de consumentenprijs wel verhogen, maar bij een daling profiteerde alleen de consument. Want supermarktorganisaties, beducht als ze waren om vooral niet als te duur te worden bestempeld, vertaalden dit voordeel noodgedwongen in lagere consumentenprijzen.

 

Gevolg is een race to the bottom, met structureel lage marges en geen ruimte om te investeren in kwaliteit en service. Er was onder supermarktorganisaties ook geen animo om die investering te doen, uit angst dat dit de formule een duurte-imago zou geven. Discounters hebben echter al een sterke prijsperceptie en doordat zij wél in service en kwaliteit investeerden, kwamen veel servicesupers in de tang te zitten.

 

Uitweg die geen uitweg is

De enige uitweg uit dit dilemma is volgens de auteurs van het rapport investeren in innovatie, kwaliteit en service, maar in hun visie is ook deze uitweg afgesneden: "Het is onwaarschijnlijk dat dergelijke investeringen met het huidig prijspeil haalbaar zijn", aldus het rapport, "Het is nog maar de vraag of de consument een eventuele prijsstijging zal accepteren."

 

Voor de toekomst is de voorspelling somber: de prijsfixatie blijft bestaan en door promoties als tijdelijke pepmiddelen in te zetten blijft de kwalijke status quo gehandhaafd en is er geen zich op diversificatie en service. "Zolang iedereen dezelfde truc gebruikt, betekent dit dat niemand wint", zo eindigt het rapport in mineur.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.