Prijspromoties missen hun doel | RetailDetail

Prijspromoties missen hun doel

Prijspromoties missen hun doel

De promotiedruk blijft stijgen in België, maar het rendement van die promoties is gevoelig lager dan in onze buurlanden. Wat valt daar aan te doen? 

Prijsgevoelig

58% van de Belgische consumenten zegt geobsedeerd te zijn door promoties, terwijl 51% zichzelf als erg prijsgevoelig omschrijft. Deze shoppers kennen de prijzen van ‘hun’ producten en ze merken prijswijzigingen op. 41% van de Belgen zegt actief op zoek te zijn naar producten in de aanbieding, om die dan ook te kopen.


Er zijn verschillende verklaringen voor dit gedrag, stelt onderzoeksbureau Nielsen: België wordt geconfronteerd met een stijgende inflatie, tot 1,8% in oktober van dit jaar. Dat is relatief hoog in vergelijking met onze buurlanden Frankrijk (+0,4%), Luxemburg (+0,4%), Duitsland (+0,8%) en Nederland (+0,1%). Volgens Nielsens Q3 2016 Consumer Confidence Index, heeft 54% van de Belgische respondenten recent zijn koopgedrag aangepast om meer te besparen 

 

Perfecte storm

Verschillende factoren dragen bij tot de promotiegevoeligheid van consumenten: het feit dat de harddiscount hier een zekere maturiteit heeft bereikt, het opduiken van nieuwe concurrenten (low end retailers), de fusie tussen Ahold en Delhaize, ...: de ingrediënten voor een ‘perfecte storm’. Prijsperceptie blijft hoe dan ook een cruciale 'traffic driver' voor Belgische retailers.

 

De logica schrijft voor dat fabrikanten hun promoties moeten opdrijven, en dat de shoppers dan meer producten zullen kopen. Maar is dat wel zo? Nee, zegt Nielsen: hoewel prijspromoties in FMCG met 3,5% gestegen zijn het afgelopen jaar, had die promotionele activiteit geen positieve impact op de verkoopvolumes. Meer zelfs, het rendement van de promotionele investeringen is in België lager dan in onze buurlanden: slechts 30% van de promoties voegt waarde toe. 

 

Kortingen worden de norm

Eerder al wees onderzoek van Nielsen uit dat in 2015 wel 82% van de promotionele volumes verkocht werd met kortingen tot 20%. Met dat niveau van prijskortingen veeg je de prijsinflatie die België de afgelopen tien jaar gekend heeft (19,9% volgens de gezondheidsindex 2005-2015) helemaal uit. Deze kortingen worden als normaal beschouwd: de shopper verwacht ze, en ze leiden niet langer tot bijkomende volumes of omzet. 


Het opdrijven van promoties leidt dus niet tot groei, maar de promotionele activiteit gewoon afbouwen is evenmin een optie. Wat Nielsen dan wel adviseert? Stem je promotieplannen af op je concurrentieomgeving, vind het evenwicht tussen promotiedruk en ‘everyday fair price’, probeer je budgetten efficiënter te benutten, investeer in innovatie en in het creëren van een grotere vraag. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.