Prijsverschil supermarkten wordt groter | RetailDetail

Prijsverschil supermarkten wordt groter

Prijsverschil supermarkten wordt groter

Het prijsverschil tussen supermarkten loopt steeds verder uiteen, blijkt uit onderzoek van het televisieprogramma Kassa.

Huismerken in prijs gedaald

Het consumentenprogramma Kassa doet periodiek precies dezelfde besteding bij zes grote supermarkten om er de prijzen te vergelijken. Het verschil tussen de duurste en de goedkoopste boodschappen bleek dit keer ruim zestien euro. Bij discounter Aldi kostte de tas met boodschappen voor slechts 39,76 euro het minst, Albert Heijn was het duurst met 58,09 euro.

 

Over het algemeen zijn de huismerken wel flink in prijs gedaald. Wederom zijn consumenten bij de Aldi het goedkoopst uit; daar daalden de prijzen met 9,6 procent. De minste korting werd genoteerd bij Albert Heijn.

 

Prijsdalingen, maar geen innovatie

De prijsverlaging heeft niet alleen met de crisis te maken, maar ook met de omzetdaling van de supermarkten, zegt supermarktdeskundige Paul Moers in het programma. "De concurrentie neemt ook toe. De prijzen bij Aldi zijn flink gedaald. Die supermarkt is in paniek, want Lidl doet het erg goed en voor Aldi is er maar één remedie: de prijzen verlagen."

 

Over de innovatie van huismerken is hij minder te spreken: "Er gebeurt daar helemaal niks. Om de omzet omhoog te brengen moet er vernieuwing komen", concludeert Moers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.