Prijsverschil supermarkten wordt groter | RetailDetail

Prijsverschil supermarkten wordt groter

Prijsverschil supermarkten wordt groter

Het prijsverschil tussen supermarkten loopt steeds verder uiteen, blijkt uit onderzoek van het televisieprogramma Kassa.

Huismerken in prijs gedaald

Het consumentenprogramma Kassa doet periodiek precies dezelfde besteding bij zes grote supermarkten om er de prijzen te vergelijken. Het verschil tussen de duurste en de goedkoopste boodschappen bleek dit keer ruim zestien euro. Bij discounter Aldi kostte de tas met boodschappen voor slechts 39,76 euro het minst, Albert Heijn was het duurst met 58,09 euro.

 

Over het algemeen zijn de huismerken wel flink in prijs gedaald. Wederom zijn consumenten bij de Aldi het goedkoopst uit; daar daalden de prijzen met 9,6 procent. De minste korting werd genoteerd bij Albert Heijn.

 

Prijsdalingen, maar geen innovatie

De prijsverlaging heeft niet alleen met de crisis te maken, maar ook met de omzetdaling van de supermarkten, zegt supermarktdeskundige Paul Moers in het programma. "De concurrentie neemt ook toe. De prijzen bij Aldi zijn flink gedaald. Die supermarkt is in paniek, want Lidl doet het erg goed en voor Aldi is er maar één remedie: de prijzen verlagen."

 

Over de innovatie van huismerken is hij minder te spreken: "Er gebeurt daar helemaal niks. Om de omzet omhoog te brengen moet er vernieuwing komen", concludeert Moers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.