Prijsverschil tussen huismerken loopt op tot 32 procent

Prijsverschil tussen huismerken loopt op tot 32 procent

Aldi en Lidl zijn gemiddeld 32 procent goedkoper dan Coop wat betreft eigen merkproducten. De prijzen van A-merken liggen minder ver uit elkaar, maar er is toch een prijsverschil van tien procent tussen de goedkoopste (Nettorama) en duurste supermarkten (Coop). Dat blijkt uit de jaarlijkse prijspeiling supermarkten van de Consumentenbond.

Ook Nettorama scoort goed

Na Lidl en Aldi scoort Nettorama als de goedkoopste met het huismerk Perfekt. Opvallend is dat de Friese supermarktketen Poiesz (net als vorig jaar) slecht scoort: datzelfde Perfekt is er gemiddeld 20 procent duurder dan bij Nettorama. Net zo zijn Markant producten bij Coop gemiddeld 16 procent duurder dan bij Vomar. Gemiddeld zijn huismerken 24 procent goedkoper dan A-merken, maar dat gemiddelde blijkt dus niet zo veel waard.

 

De Consumentenbond onderzocht voor deze peiling 14.000 prijzen van 300 producten in 66 winkels. In vergelijking met de prijspeiling van vorig jaar zijn er amper verschuivingen te zien. Wel liggen de prijzen van A-merken iets dichter bij elkaar dan in 2011.

 

België: Colruyt goedkoopste

In België heeft de consumentenorganisatie Test-aankoop een dergelijke prijspeiling in supermarkten gedaan. Volgens die peiling blijft Colruyt de goedkoopste supermarkt van onze zuiderburen. Zowel merkproducten als eigen merken zijn het goedkoopst bij de winkelgroep uit Halle, zegt Test-Aankoop. Ook supermarktketen Delhaize scoort in beide categorieën meer dan goed, gevolgd door Okay (eigen merken) en Makro (A-merken).

 

Opvallend is dat in België het verschil tussen de A-merken maar liefst drie keer groter is dan bij ons: het verschil tussen de goedkoopste (Colruyt) en de duurste (Smatch) was er maar liefst 31%. Volgens kenners komt dat grotendeels door het feit dat het Belgische supermarktlandschap nog geen echte prijzenoorlog gekend heeft, ondanks enkele kleine aanzetten daartoe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar komt Greenpeace echter op de proppen met een eigen parodie, waarin het de aandacht legt op de vervuiling waarvoor het bedrijf verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top