Prijsverschil tussen huismerken loopt op tot 32 procent

Prijsverschil tussen huismerken loopt op tot 32 procent

Aldi en Lidl zijn gemiddeld 32 procent goedkoper dan Coop wat betreft eigen merkproducten. De prijzen van A-merken liggen minder ver uit elkaar, maar er is toch een prijsverschil van tien procent tussen de goedkoopste (Nettorama) en duurste supermarkten (Coop). Dat blijkt uit de jaarlijkse prijspeiling supermarkten van de Consumentenbond.

Ook Nettorama scoort goed

Na Lidl en Aldi scoort Nettorama als de goedkoopste met het huismerk Perfekt. Opvallend is dat de Friese supermarktketen Poiesz (net als vorig jaar) slecht scoort: datzelfde Perfekt is er gemiddeld 20 procent duurder dan bij Nettorama. Net zo zijn Markant producten bij Coop gemiddeld 16 procent duurder dan bij Vomar. Gemiddeld zijn huismerken 24 procent goedkoper dan A-merken, maar dat gemiddelde blijkt dus niet zo veel waard.

 

De Consumentenbond onderzocht voor deze peiling 14.000 prijzen van 300 producten in 66 winkels. In vergelijking met de prijspeiling van vorig jaar zijn er amper verschuivingen te zien. Wel liggen de prijzen van A-merken iets dichter bij elkaar dan in 2011.

 

België: Colruyt goedkoopste

In België heeft de consumentenorganisatie Test-aankoop een dergelijke prijspeiling in supermarkten gedaan. Volgens die peiling blijft Colruyt de goedkoopste supermarkt van onze zuiderburen. Zowel merkproducten als eigen merken zijn het goedkoopst bij de winkelgroep uit Halle, zegt Test-Aankoop. Ook supermarktketen Delhaize scoort in beide categorieën meer dan goed, gevolgd door Okay (eigen merken) en Makro (A-merken).

 

Opvallend is dat in België het verschil tussen de A-merken maar liefst drie keer groter is dan bij ons: het verschil tussen de goedkoopste (Colruyt) en de duurste (Smatch) was er maar liefst 31%. Volgens kenners komt dat grotendeels door het feit dat het Belgische supermarktlandschap nog geen echte prijzenoorlog gekend heeft, ondanks enkele kleine aanzetten daartoe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top