Prijsverschil tussen huismerken loopt op tot 32 procent | RetailDetail

Prijsverschil tussen huismerken loopt op tot 32 procent

Prijsverschil tussen huismerken loopt op tot 32 procent

Aldi en Lidl zijn gemiddeld 32 procent goedkoper dan Coop wat betreft eigen merkproducten. De prijzen van A-merken liggen minder ver uit elkaar, maar er is toch een prijsverschil van tien procent tussen de goedkoopste (Nettorama) en duurste supermarkten (Coop). Dat blijkt uit de jaarlijkse prijspeiling supermarkten van de Consumentenbond.

Ook Nettorama scoort goed

Na Lidl en Aldi scoort Nettorama als de goedkoopste met het huismerk Perfekt. Opvallend is dat de Friese supermarktketen Poiesz (net als vorig jaar) slecht scoort: datzelfde Perfekt is er gemiddeld 20 procent duurder dan bij Nettorama. Net zo zijn Markant producten bij Coop gemiddeld 16 procent duurder dan bij Vomar. Gemiddeld zijn huismerken 24 procent goedkoper dan A-merken, maar dat gemiddelde blijkt dus niet zo veel waard.

 

De Consumentenbond onderzocht voor deze peiling 14.000 prijzen van 300 producten in 66 winkels. In vergelijking met de prijspeiling van vorig jaar zijn er amper verschuivingen te zien. Wel liggen de prijzen van A-merken iets dichter bij elkaar dan in 2011.

 

België: Colruyt goedkoopste

In België heeft de consumentenorganisatie Test-aankoop een dergelijke prijspeiling in supermarkten gedaan. Volgens die peiling blijft Colruyt de goedkoopste supermarkt van onze zuiderburen. Zowel merkproducten als eigen merken zijn het goedkoopst bij de winkelgroep uit Halle, zegt Test-Aankoop. Ook supermarktketen Delhaize scoort in beide categorieën meer dan goed, gevolgd door Okay (eigen merken) en Makro (A-merken).

 

Opvallend is dat in België het verschil tussen de A-merken maar liefst drie keer groter is dan bij ons: het verschil tussen de goedkoopste (Colruyt) en de duurste (Smatch) was er maar liefst 31%. Volgens kenners komt dat grotendeels door het feit dat het Belgische supermarktlandschap nog geen echte prijzenoorlog gekend heeft, ondanks enkele kleine aanzetten daartoe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.