Prijsverschil tussen huismerken loopt op tot 32 procent

Prijsverschil tussen huismerken loopt op tot 32 procent

Aldi en Lidl zijn gemiddeld 32 procent goedkoper dan Coop wat betreft eigen merkproducten. De prijzen van A-merken liggen minder ver uit elkaar, maar er is toch een prijsverschil van tien procent tussen de goedkoopste (Nettorama) en duurste supermarkten (Coop). Dat blijkt uit de jaarlijkse prijspeiling supermarkten van de Consumentenbond.

Ook Nettorama scoort goed

Na Lidl en Aldi scoort Nettorama als de goedkoopste met het huismerk Perfekt. Opvallend is dat de Friese supermarktketen Poiesz (net als vorig jaar) slecht scoort: datzelfde Perfekt is er gemiddeld 20 procent duurder dan bij Nettorama. Net zo zijn Markant producten bij Coop gemiddeld 16 procent duurder dan bij Vomar. Gemiddeld zijn huismerken 24 procent goedkoper dan A-merken, maar dat gemiddelde blijkt dus niet zo veel waard.

 

De Consumentenbond onderzocht voor deze peiling 14.000 prijzen van 300 producten in 66 winkels. In vergelijking met de prijspeiling van vorig jaar zijn er amper verschuivingen te zien. Wel liggen de prijzen van A-merken iets dichter bij elkaar dan in 2011.

 

België: Colruyt goedkoopste

In België heeft de consumentenorganisatie Test-aankoop een dergelijke prijspeiling in supermarkten gedaan. Volgens die peiling blijft Colruyt de goedkoopste supermarkt van onze zuiderburen. Zowel merkproducten als eigen merken zijn het goedkoopst bij de winkelgroep uit Halle, zegt Test-Aankoop. Ook supermarktketen Delhaize scoort in beide categorieën meer dan goed, gevolgd door Okay (eigen merken) en Makro (A-merken).

 

Opvallend is dat in België het verschil tussen de A-merken maar liefst drie keer groter is dan bij ons: het verschil tussen de goedkoopste (Colruyt) en de duurste (Smatch) was er maar liefst 31%. Volgens kenners komt dat grotendeels door het feit dat het Belgische supermarktlandschap nog geen echte prijzenoorlog gekend heeft, ondanks enkele kleine aanzetten daartoe.

Tags: