Prijsverschillen lokken Nederlanders naar Duitse supermarkten

Prijsverschillen lokken Nederlanders naar Duitse supermarkten

Volgens marktonderzoeker GfK gaan steeds meer Nederlanders de Duitse grens over om hun voedselaankopen te doen. Het groeiende prijsverschil tussen Nederlandse en Duitse supermarkten blijkt groot genoeg om de kost aan benzine te verantwoorden.

Goedkopere dranken in Duitsland

Volgens het onderzoek kocht 48% van de Limburgers minstens één keer per maand hun boodschappen in Duitsland vorig jaar; een jaar eerder lag dat nog op 44%. In totaal geven ze zo 4,8 procent van hun voedseluitgaven uit over de grens. Wijn en aperitieven (15,6 procent) en frisdranken en vruchtensappen (6,9 procent) zijn daarbij de populairste producten. Gemiddeld geven Nederlanders bij een buitenlandse winkeltrip een derde meer uit dan bij een supermarktbezoek in eigen land.

 

De reden voor de prijsverschillen met Duitsland zijn de accijnzen, die in Nederland beduidend hoger liggen. Daardoor besteden ook inwoners uit Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland steeds meer geld in Duitsland. Inwoners uit Brabant en Zeeland hebben minder interesse om naar buurland België te gaan, omdat de prijzen daar gemiddeld genomen iets hoger liggen. Daar doet eerder het omgekeerde zich voor, met zuiderburen die in Nederland komen winkelen.

Tags: