Prijzen agf terug op niveau | RetailDetail

Prijzen agf terug op niveau

Prijzen agf terug op niveau

De boycot van Rusland op landbouwproducten heeft in Nederland niet geleid tot grote prijsdalingen. De prijzen zijn momenteel zelfs al terug op het niveau van voor de uitspraken van de Russische president Poetin over de boycot.

Lager aanbod, hogere vraag

Verschillende factoren hebben er mee voor gezorgd dat de prijzen niet fel zijn gedaald na de aankondiging van Rusland: door de lagere temperaturen deze zomer zijn de oogsten tegengevallen in Nederland, waardoor er een lager aanbod is. Ook hebben verschillende supermarkten als reactie op de boycot promoties gehouden, specifiek gericht op de verkoop van groenten en fruit uit Nederland. De combinatie van een lager aanbod en een stijgende vraag hebben er bijgevolg voor gezorgd dat de prijzen geen klappen hebben gekregen.

 

Volgens Nico van Ruiten, voorzitter van ondernemersorganisatie LTO Glaskracht, zijn de landbouwers echter nog niet volledig veilig en valt het nog af te wachten hoe de situatie in de toekomst vordert. "Het is een momentopname. Als het weer straks beter wordt en het aanbod ook door andere oorzaken toeneemt, kan dat weer leiden tot een overschot."

 

Hij stelt dan ook dat telers nu geen gebruik moeten maken van de 125 miljoen euro die de Europese Commissie ter beschikking stelt om overschotten op te kopen, om de prijs op niveau te houden. "Maar dat kan de komende weken weer veranderen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.