Prijzenoorlog onder supermarkten barst nog niet los

Prijzenoorlog onder supermarkten barst nog niet los
De door Albert Heijn doorgevoerde prijsverlagingen van maandag hebben nog niet geleid tot grote reactie bij de concurrentie. Experts zien de door AH doorgevoerde maatregel vooral als goede reclame voor Lidl, de keten die AH zegt op de korrel te nemen.

"Business as usual" voor prijsvechters

De meeste ketens beperken zich in hun commentaar tot de mededeling dat de situatie in de gaten wordt gehouden en dat waar nodig prijzen worden aangepast. "De aangekondigde prijsverlagingen van Albert Heijn geanalyseerd. Nu aantal wijzigingen aan het doorvoeren", twittert een Jumbo-ondernemer bijvoorbeeld.

 

In Het Financieele Dagblad reageert ook Harrie Westra van regionale prijsvechter Vomar nuchter: "AH heeft een veel hoger prijsniveau dan wij hebben. Wij passen onze prijzen dagelijks aan op basis van wat onze prijsmeters in de markt zien. Dat zullen wij nu ook doen."

 

Ook in België, waar de prijsverlagingen eveneens doorgevoerd zijn en een weerslag hebben op een hondertal producten van het assortiment van Albert Heijn, is de prijzenslag van AH geen reden tot koerswijzigingen: Colruyt past indien nodig zoals steeds zijn prijzen aan zodat het de laagste prijs kan garanderen, terwijl Delhaize maar ook discounters Aldi en Lidl de kracht van hun huismerken als goedkoop alternatief benadrukken.

 

"Gratis reclame voor Lidl"

Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK vraagt zich in de krant af of Albert Heijn wel slim bezig is. "Dit is mooie gratis reclame voor Lidl", zegt hij. Deskundigen noemen het vooral vreemd dat AH de slag aan gaat met Lidl door het verlagen van de prijzen van A-merken, terwijl Lidl in Nederland amper A-merken verkoopt. Het succes van de keten de laatste jaren is vooral te danken aan de sterke verbetering van de versafdelingen en goede non-food.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top