Prijzenoorlog onder supermarkten barst nog niet los

Prijzenoorlog onder supermarkten barst nog niet los
De door Albert Heijn doorgevoerde prijsverlagingen van maandag hebben nog niet geleid tot grote reactie bij de concurrentie. Experts zien de door AH doorgevoerde maatregel vooral als goede reclame voor Lidl, de keten die AH zegt op de korrel te nemen.

"Business as usual" voor prijsvechters

De meeste ketens beperken zich in hun commentaar tot de mededeling dat de situatie in de gaten wordt gehouden en dat waar nodig prijzen worden aangepast. "De aangekondigde prijsverlagingen van Albert Heijn geanalyseerd. Nu aantal wijzigingen aan het doorvoeren", twittert een Jumbo-ondernemer bijvoorbeeld.

 

In Het Financieele Dagblad reageert ook Harrie Westra van regionale prijsvechter Vomar nuchter: "AH heeft een veel hoger prijsniveau dan wij hebben. Wij passen onze prijzen dagelijks aan op basis van wat onze prijsmeters in de markt zien. Dat zullen wij nu ook doen."

 

Ook in België, waar de prijsverlagingen eveneens doorgevoerd zijn en een weerslag hebben op een hondertal producten van het assortiment van Albert Heijn, is de prijzenslag van AH geen reden tot koerswijzigingen: Colruyt past indien nodig zoals steeds zijn prijzen aan zodat het de laagste prijs kan garanderen, terwijl Delhaize maar ook discounters Aldi en Lidl de kracht van hun huismerken als goedkoop alternatief benadrukken.

 

"Gratis reclame voor Lidl"

Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK vraagt zich in de krant af of Albert Heijn wel slim bezig is. "Dit is mooie gratis reclame voor Lidl", zegt hij. Deskundigen noemen het vooral vreemd dat AH de slag aan gaat met Lidl door het verlagen van de prijzen van A-merken, terwijl Lidl in Nederland amper A-merken verkoopt. Het succes van de keten de laatste jaren is vooral te danken aan de sterke verbetering van de versafdelingen en goede non-food.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top