Prijzenoorlog onder supermarkten barst nog niet los

Prijzenoorlog onder supermarkten barst nog niet los
De door Albert Heijn doorgevoerde prijsverlagingen van maandag hebben nog niet geleid tot grote reactie bij de concurrentie. Experts zien de door AH doorgevoerde maatregel vooral als goede reclame voor Lidl, de keten die AH zegt op de korrel te nemen.

"Business as usual" voor prijsvechters

De meeste ketens beperken zich in hun commentaar tot de mededeling dat de situatie in de gaten wordt gehouden en dat waar nodig prijzen worden aangepast. "De aangekondigde prijsverlagingen van Albert Heijn geanalyseerd. Nu aantal wijzigingen aan het doorvoeren", twittert een Jumbo-ondernemer bijvoorbeeld.

 

In Het Financieele Dagblad reageert ook Harrie Westra van regionale prijsvechter Vomar nuchter: "AH heeft een veel hoger prijsniveau dan wij hebben. Wij passen onze prijzen dagelijks aan op basis van wat onze prijsmeters in de markt zien. Dat zullen wij nu ook doen."

 

Ook in België, waar de prijsverlagingen eveneens doorgevoerd zijn en een weerslag hebben op een hondertal producten van het assortiment van Albert Heijn, is de prijzenslag van AH geen reden tot koerswijzigingen: Colruyt past indien nodig zoals steeds zijn prijzen aan zodat het de laagste prijs kan garanderen, terwijl Delhaize maar ook discounters Aldi en Lidl de kracht van hun huismerken als goedkoop alternatief benadrukken.

 

"Gratis reclame voor Lidl"

Onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK vraagt zich in de krant af of Albert Heijn wel slim bezig is. "Dit is mooie gratis reclame voor Lidl", zegt hij. Deskundigen noemen het vooral vreemd dat AH de slag aan gaat met Lidl door het verlagen van de prijzen van A-merken, terwijl Lidl in Nederland amper A-merken verkoopt. Het succes van de keten de laatste jaren is vooral te danken aan de sterke verbetering van de versafdelingen en goede non-food.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Back to top