Principeakkoord rond overname SABMiller door AB InBev | RetailDetail

Principeakkoord rond overname SABMiller door AB InBev

Principeakkoord rond overname SABMiller door AB InBev

Het vijfde bod van AB InBev is dan toch aanvaard door de raad van bestuur van SABMiller: door de overname ontstaat een van de allergrootste bedrijven ter wereld, met ook gevolgen voor de Nederlandse markt.

Vierde verhoging 'bingo'

Het bod bedraagt 44 euro per aandeel, de helft meer dan de koers van SABMiller net vóór de overnameplannen bekend werden. Dat betekent dat het Belgisch-Braziliaanse AB InBev alles samen 96 miljard euro (in cash én aandelen) op tafel legt om het nummer twee van de biermarkt, het Brits-Zuid-Afrikaanse SABMiller, op te slokken.

 

Vorige week had de raad van bestuur van SABMiller boden van 38, 40, 42,15 en 43,50 pond geweigerd wegens "substantieel te weinig". Uiteindelijk biedt AB InBev dus 44 pond (59 euro) per aandeel, waarop de raad van bestuur van SABMiller zich ertoe heeft verbonden het bod "unaniem" aan te bevelen bij alle aandeelhouders.

 

Wereldgigant met globale dekking

Door het samengaan van beide bierreuzen ontstaat een gigant die samen zo'n 30% van de wereldwijde biermarkt controleert. Wel staat nu al vast dat de groep in bepaalde regio's een aantal merken van de hand zal moeten doen: in de Verenigde Staten bijvoorbeeld hebben de twee samen ongeveer driekwart van de biermarkt in handen. Zo'n dominante positie zal de Amerikaanse concurrentiewaakhond nooit aanvaarden.

 

In de Nederlandse markt zou de dominantie uiteraard niet zo uitgesproken worden, maar toch zou de fusie een aantal Nederlandse bieren samenbrengen onder één dak: denk maar aan Hertog Jan, Dommelsch (beide AB InBev) en Grolsch (SABMiller).

 

Met deze overname zet Carlos Brito de kroon op het jarenlange werk van fusies en overnames. AB InBev krijgt nu ook voet aan de grond in de laatste regio's waar het nog niet actief was (Afrika en Australië) en vult ook in Latijns-Amerika de laatste gaten van de bierpuzzel op. Hoe de groep zal gaan heten of waar het hoofdkwartier komt, is nog niet bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.