Principeakkoord rond overname SABMiller door AB InBev | RetailDetail

Principeakkoord rond overname SABMiller door AB InBev

Principeakkoord rond overname SABMiller door AB InBev

Het vijfde bod van AB InBev is dan toch aanvaard door de raad van bestuur van SABMiller: door de overname ontstaat een van de allergrootste bedrijven ter wereld, met ook gevolgen voor de Nederlandse markt.

Vierde verhoging 'bingo'

Het bod bedraagt 44 euro per aandeel, de helft meer dan de koers van SABMiller net vóór de overnameplannen bekend werden. Dat betekent dat het Belgisch-Braziliaanse AB InBev alles samen 96 miljard euro (in cash én aandelen) op tafel legt om het nummer twee van de biermarkt, het Brits-Zuid-Afrikaanse SABMiller, op te slokken.

 

Vorige week had de raad van bestuur van SABMiller boden van 38, 40, 42,15 en 43,50 pond geweigerd wegens "substantieel te weinig". Uiteindelijk biedt AB InBev dus 44 pond (59 euro) per aandeel, waarop de raad van bestuur van SABMiller zich ertoe heeft verbonden het bod "unaniem" aan te bevelen bij alle aandeelhouders.

 

Wereldgigant met globale dekking

Door het samengaan van beide bierreuzen ontstaat een gigant die samen zo'n 30% van de wereldwijde biermarkt controleert. Wel staat nu al vast dat de groep in bepaalde regio's een aantal merken van de hand zal moeten doen: in de Verenigde Staten bijvoorbeeld hebben de twee samen ongeveer driekwart van de biermarkt in handen. Zo'n dominante positie zal de Amerikaanse concurrentiewaakhond nooit aanvaarden.

 

In de Nederlandse markt zou de dominantie uiteraard niet zo uitgesproken worden, maar toch zou de fusie een aantal Nederlandse bieren samenbrengen onder één dak: denk maar aan Hertog Jan, Dommelsch (beide AB InBev) en Grolsch (SABMiller).

 

Met deze overname zet Carlos Brito de kroon op het jarenlange werk van fusies en overnames. AB InBev krijgt nu ook voet aan de grond in de laatste regio's waar het nog niet actief was (Afrika en Australië) en vult ook in Latijns-Amerika de laatste gaten van de bierpuzzel op. Hoe de groep zal gaan heten of waar het hoofdkwartier komt, is nog niet bekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.