Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen | RetailDetail

Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen

Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen

Snackfabrikant Van Geloven, bekend van onder andere Mora, is overgenomen door de Brits-Amerikaanse investeringsmaatschappij TowerBrook Capital. Die neemt de aandelen over van Lion Capital, terwijl het huidige managementteam een minderheidsbelang aanhoudt.

Benelux-marktleider zoekt groei

Marktleider Van Geloven stond sinds oktober vorig jaar in de etalage. Als mogelijke kopers werden eerder NPM en Egeria genoemd, investeringsmaatschappijen achter de concurrerende snackmerken Van Dobben en Beckers, maar uiteindelijk werd het dus TowerBrook Capital.

 

"We hebben de afgelopen jaren ontzettend hard gewerkt aan de positie van onze thuismarkten in de Benelux en zijn nu klaar om in de nabije toekomst ook daarbuiten te expanderen", zegt CEO Peter Doodeman. "We hebben als doel om de business significant verder te laten groeien met een focus op nieuwe producten en internationale expansie. Hierbij streven we ernaar om onze positie te verstevigen in de dynamische Europese markt."

 

Met een kapitaalkrachtige partner als TowerBrook moet zoiets lukken: de nieuwe eigenaar heeft een portfoliowaarde van meer dan acht miljard dollar. Welk bedrag de Brits-Amerikaanse investeringsmaatschappij op tafel legt, is niet bekendgemaakt.

 

Gestart met soep in blik

De roots van de Nederlandse snackproducent liggen in Tilburg, waar oprichter Ad van Geloven in 1960 startte met soep in blik. Kort daarna rolden de eerste kroketten van de band en vanaf de jaren 1990 groeide Van Geloven via overnames: de satés van Hebro in 1992, de Nasi- en Bamisnacks van Welten in 1993 en de frikandellen van Van Lieshout in 2002.

 

In 2006 volgde dan de grote sprong voorwaarts toen de groep het "grootste en meest geliefde snackmerk in de Benelux" wist in te lijven: Mora, tot dan eigendom van voedingsconcern Unilever. Twee jaar later volgde nog de lancering van het merk 'De Bourgondiër', gespecialiseerd in ambachtelijke vleeskroketten en bitterballen.

 

Behalve de eigen A-merken produceert het bedrijf ook voor de huismerken van retailers en voor klanten in de foodservice. In 2014 klokte de omzet af op 195,4 miljoen euro.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.