Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen | RetailDetail

Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen

Producent Mora-snacks in Brits-Amerikaanse handen

Snackfabrikant Van Geloven, bekend van onder andere Mora, is overgenomen door de Brits-Amerikaanse investeringsmaatschappij TowerBrook Capital. Die neemt de aandelen over van Lion Capital, terwijl het huidige managementteam een minderheidsbelang aanhoudt.

Benelux-marktleider zoekt groei

Marktleider Van Geloven stond sinds oktober vorig jaar in de etalage. Als mogelijke kopers werden eerder NPM en Egeria genoemd, investeringsmaatschappijen achter de concurrerende snackmerken Van Dobben en Beckers, maar uiteindelijk werd het dus TowerBrook Capital.

 

"We hebben de afgelopen jaren ontzettend hard gewerkt aan de positie van onze thuismarkten in de Benelux en zijn nu klaar om in de nabije toekomst ook daarbuiten te expanderen", zegt CEO Peter Doodeman. "We hebben als doel om de business significant verder te laten groeien met een focus op nieuwe producten en internationale expansie. Hierbij streven we ernaar om onze positie te verstevigen in de dynamische Europese markt."

 

Met een kapitaalkrachtige partner als TowerBrook moet zoiets lukken: de nieuwe eigenaar heeft een portfoliowaarde van meer dan acht miljard dollar. Welk bedrag de Brits-Amerikaanse investeringsmaatschappij op tafel legt, is niet bekendgemaakt.

 

Gestart met soep in blik

De roots van de Nederlandse snackproducent liggen in Tilburg, waar oprichter Ad van Geloven in 1960 startte met soep in blik. Kort daarna rolden de eerste kroketten van de band en vanaf de jaren 1990 groeide Van Geloven via overnames: de satés van Hebro in 1992, de Nasi- en Bamisnacks van Welten in 1993 en de frikandellen van Van Lieshout in 2002.

 

In 2006 volgde dan de grote sprong voorwaarts toen de groep het "grootste en meest geliefde snackmerk in de Benelux" wist in te lijven: Mora, tot dan eigendom van voedingsconcern Unilever. Twee jaar later volgde nog de lancering van het merk 'De Bourgondiër', gespecialiseerd in ambachtelijke vleeskroketten en bitterballen.

 

Behalve de eigen A-merken produceert het bedrijf ook voor de huismerken van retailers en voor klanten in de foodservice. In 2014 klokte de omzet af op 195,4 miljoen euro.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.