Rabobank: AH heeft strijd op web al gewonnen

Rabobank: AH heeft strijd op web al gewonnen

Albert Heijn heeft zo'n grote voorsprong op de concurrentie in Nederland op het gebied van online activiteiten, dat deze niet meer in te halen is. Dit jaar gaat de concurrentie deze verloren strijd in de portemonnee voelen, meent de Rabobank.

'Doorbraak online goed nieuws voor AH'

Analist Patrick Roquas stelt dat boodschappen doen op internet in Nederland nu op het punt van doorbreken staat. "De winst die Albert Heijn daar gaat behalen, zal ten koste gaan van de andere spelers", zegt hij in De Telegraaf. De investeringen van de afgelopen jaren in de ontwikkeling van een goedlopende websupermarkt gaan AH volgens Roquas een nieuwe groeispurt bezorgen.

 

Geen enkele concurrent is in een positie om een soortgelijke ontwikkeling door te maken. "Albert Heijn gaat heel erg snel een netwerk van afhaalpunten openen en er vol op inzetten", stelt hij. Daarmee groeit de macht van AH verder, terwijl dit bedrijf online nu al een marktaandeel heeft van meer dan vijftig procent.

 

"Alle andere partijen lopen heel nadrukkelijk achter. Sommige supers bieden al iets aan op internet, maar het is niet volwaardig. Kostenefficiënt is het zelden. Daarnaast stelt internet AH in staat sneller te expanderen in bijvoorbeeld België", denkt Roquas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Back to top