Rabobank: AH heeft strijd op web al gewonnen | RetailDetail

Rabobank: AH heeft strijd op web al gewonnen

Rabobank: AH heeft strijd op web al gewonnen

Albert Heijn heeft zo'n grote voorsprong op de concurrentie in Nederland op het gebied van online activiteiten, dat deze niet meer in te halen is. Dit jaar gaat de concurrentie deze verloren strijd in de portemonnee voelen, meent de Rabobank.

'Doorbraak online goed nieuws voor AH'

Analist Patrick Roquas stelt dat boodschappen doen op internet in Nederland nu op het punt van doorbreken staat. "De winst die Albert Heijn daar gaat behalen, zal ten koste gaan van de andere spelers", zegt hij in De Telegraaf. De investeringen van de afgelopen jaren in de ontwikkeling van een goedlopende websupermarkt gaan AH volgens Roquas een nieuwe groeispurt bezorgen.

 

Geen enkele concurrent is in een positie om een soortgelijke ontwikkeling door te maken. "Albert Heijn gaat heel erg snel een netwerk van afhaalpunten openen en er vol op inzetten", stelt hij. Daarmee groeit de macht van AH verder, terwijl dit bedrijf online nu al een marktaandeel heeft van meer dan vijftig procent.

 

"Alle andere partijen lopen heel nadrukkelijk achter. Sommige supers bieden al iets aan op internet, maar het is niet volwaardig. Kostenefficiënt is het zelden. Daarnaast stelt internet AH in staat sneller te expanderen in bijvoorbeeld België", denkt Roquas.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.