"Rechten franchisers moeten beter worden vastgelegd" | RetailDetail

"Rechten franchisers moeten beter worden vastgelegd"

"Rechten franchisers moeten beter worden vastgelegd"
Het Vakcentrum, de koepelorganisatie van zelfstandige ondernemers in de voedingssector, wil dat er haast wordt gemaakt met wetgeving om de rechten van franchisers beter te beschermen. "Zoals het nu gaat, kan het eigenlijk niet langer. Het machtsevenwicht tussen ondernemer en commerciële organisatie is volkomen uit het lood geslagen."

Scheve machtsverhoudingen

Dat zegt directeur Patricia Hoogstraaten van Het Vakcentrum in een interview met Distrifood. De koepelorganisatie heeft een rapport laten opstellen waaruit blijkt dat het zelfstandig ondernemerschap in de detailhandel van alle kanten wordt bedreigd. Als voorbeelden haalt Hoogstraaten onder meer de problematiek van verkeerde 
omzetprognoses aan, de geheimhoudingsverklaringen en de 'side letters' die veel ondernemers moeten tekenen en de "soms ongehoord hoge kosten die de franchisegevers aan ondernemers 
opleggen".

 

Verder klaagt de organisatie ook aan dat "commercieel managers van de franchisegever stelselmatig toezeggingen doen, maar die nooit op papier zetten" en dat ketens eigen online handelsactiviteiten opstarten in marktgebieden die nochtans exclusief toebehoorden aan een franchise-ondernemer.

"Voor veel ondernemers is de grens bereikt"

Het onderwerp is actueel door de vele problemen rond C1000-ondernemers die ombouwen naar Albert Heijn en Jumbo, en de aanhoudende problemen tussen AH-franchisers en het moederbedrijf in Zaandam. Hoogstraaten: "Voor veel ondernemers is nu de grens bereikt. Voor het eerst vragen zelfstandige ondernemers zich af of ze nog wel met plezier 
ondernemen en of ze op deze 
manier nog langer willen doorgaan."

 

Het rapport moet worden aangeboden aan verschillende politici en belangenorganisaties. "We bespreken de inhoud ook met de Nederlandse Franchise Vereniging, de koepel van franchisegevers. Het doel is uiteindelijk dat er in het Burgerlijk Wetboek een hoofdstuk over franchising wordt opgenomen waarin alle rechten en plichten juridisch worden vastgelegd en dus ook kunnen worden getoetst", aldus Hoogstraaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.