Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden | RetailDetail

Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden

Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden

Mars mag zijn razend populaire M&M’s in Zweden niet meer verkopen zolang het de letter ‘m’ nog vermeldt op het kleurige jasje. De Zweedse rechter geeft daarmee gehoor aan een klacht van concurrent Mondelez.

 

De letter ‘m’ als gedeponeerd merk

Mars bijt in het zand in een opmerkelijke rechtszaak die jaren geleden werd aangespannen door het inmiddels tot Mondelez omgedoopte Kraft Foods. Die laatste verkoopt in Zweden onder de merknaam Marabou pindanoten die met chocolade omhuld zijn. Op de verpakking prijkt een grote ‘m’, die als handelsmerk gedeponeerd is in Zweden. Mars Inc., producent van de befaamde M&M’s, pleegt met andere woorden plagiaat door diezelfde ‘m’ op zijn snoepjes af te drukken. De rechter gaf Mondelez gelijk en legt Mars nu een verkoopverbod op in het hele land, op straffe van een boete van omgerekend 250.000 dollar.

 

Het dispuut startte zeven jaar geleden, toen het toenmalige Kraft Foods Sverige concurrent Mars voor de rechter sleepte. Marabou introduceerde zijn snoepjes met de ‘m’ op de verpakking al in 1957 en verkreeg in 1993 een patent op de ‘m’. Mars van zijn kant lanceerde de M&M’s pas in 2009 op de Zweedse markt. Volgens de producent van Marabou had Mars twee jaar vóór de lancering tevergeefs geprobeerd het handelsmerk over te kopen.

 

Mars zou natuurlijk gewoon kunnen overschakelen op de hoofdletter M, zoals het trouwens al doet in zijn bedrijfscommunicatie. Dan zou er geen enkel probleem zijn met het merkenrecht. Maar het bedrijf is dat niet meteen van plan. “We hebben altijd gevonden dat er geen verwarring bestaat”, klinkt het in een mededeling. “We gaan de volgende stappen voor ons merk in Zweden onderzoeken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.