Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden | RetailDetail

Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden

Rechter verbiedt verkoop M&M’s in Zweden

Mars mag zijn razend populaire M&M’s in Zweden niet meer verkopen zolang het de letter ‘m’ nog vermeldt op het kleurige jasje. De Zweedse rechter geeft daarmee gehoor aan een klacht van concurrent Mondelez.

 

De letter ‘m’ als gedeponeerd merk

Mars bijt in het zand in een opmerkelijke rechtszaak die jaren geleden werd aangespannen door het inmiddels tot Mondelez omgedoopte Kraft Foods. Die laatste verkoopt in Zweden onder de merknaam Marabou pindanoten die met chocolade omhuld zijn. Op de verpakking prijkt een grote ‘m’, die als handelsmerk gedeponeerd is in Zweden. Mars Inc., producent van de befaamde M&M’s, pleegt met andere woorden plagiaat door diezelfde ‘m’ op zijn snoepjes af te drukken. De rechter gaf Mondelez gelijk en legt Mars nu een verkoopverbod op in het hele land, op straffe van een boete van omgerekend 250.000 dollar.

 

Het dispuut startte zeven jaar geleden, toen het toenmalige Kraft Foods Sverige concurrent Mars voor de rechter sleepte. Marabou introduceerde zijn snoepjes met de ‘m’ op de verpakking al in 1957 en verkreeg in 1993 een patent op de ‘m’. Mars van zijn kant lanceerde de M&M’s pas in 2009 op de Zweedse markt. Volgens de producent van Marabou had Mars twee jaar vóór de lancering tevergeefs geprobeerd het handelsmerk over te kopen.

 

Mars zou natuurlijk gewoon kunnen overschakelen op de hoofdletter M, zoals het trouwens al doet in zijn bedrijfscommunicatie. Dan zou er geen enkel probleem zijn met het merkenrecht. Maar het bedrijf is dat niet meteen van plan. “We hebben altijd gevonden dat er geen verwarring bestaat”, klinkt het in een mededeling. “We gaan de volgende stappen voor ons merk in Zweden onderzoeken.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.