Rechtszaken dreigen tussen AH en franchisers

Rechtszaken dreigen tussen AH en franchisers
De spanning tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn en een groep franchisers loopt steeds verder op. Beide partijen liggen overhoop met elkaar over vastgoeddeals en de internetsupermarkt Albert.nl. De zaak kan mogelijk uitlopen op een juridisch conflict.

De onderhandelingen over een nieuwe franchiseovereenkomst lopen al geruime tijd zonder dat er al te veel vooruitgang wordt geboekt, wist Jan van Vliet, voormalig voorman van de AH-franchisers woensdag te melden in dagblad De Telegraaf. Het hoofdkantoor van Albert Heijn ergert zich aan de groei van het aantal multi-franchisers binnen de eigen formule, die op vastgoedgebied regelmatig bieden op dezelfde nieuwe locaties als de vastgoedafdeling van AH zelf. Daarnaast groeien ze extra hard omdat stoppende franchisers hun winkels eerst moeten aanbieden aan hun collega's.

 

Albert Heijn wil graag van die afspraak af, volgens de franchisers vertraagt de moederorganisatie op verschillende manieren uitbreiding van franchisers. Daarnaast ergeren de ondernemers zich aan de internetactiviteiten vanuit het hoofdkantoor in Zaandam. "Albert.nl pleegt inbreuk op het exclusiviteitsrecht dat we als franchisers voor een verzorgingsgebied krijgen", aldus Van Vliet. De plannen van AH om met afhaalpunten te gaan werken, zetten dit conflict nog verder op scherp.


Volgens Van Vliet is de zaak uit de hand aan het lopen. "Het beleid van het van het hoofdkantoor tast het zelfstandig ondernemerschap aan. We worden onder druk gezet. Als dit zo doorgaat wordt het een juridisch conflict."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top