Rechtszaken dreigen tussen AH en franchisers

Rechtszaken dreigen tussen AH en franchisers
De spanning tussen het hoofdkantoor van Albert Heijn en een groep franchisers loopt steeds verder op. Beide partijen liggen overhoop met elkaar over vastgoeddeals en de internetsupermarkt Albert.nl. De zaak kan mogelijk uitlopen op een juridisch conflict.

De onderhandelingen over een nieuwe franchiseovereenkomst lopen al geruime tijd zonder dat er al te veel vooruitgang wordt geboekt, wist Jan van Vliet, voormalig voorman van de AH-franchisers woensdag te melden in dagblad De Telegraaf. Het hoofdkantoor van Albert Heijn ergert zich aan de groei van het aantal multi-franchisers binnen de eigen formule, die op vastgoedgebied regelmatig bieden op dezelfde nieuwe locaties als de vastgoedafdeling van AH zelf. Daarnaast groeien ze extra hard omdat stoppende franchisers hun winkels eerst moeten aanbieden aan hun collega's.

 

Albert Heijn wil graag van die afspraak af, volgens de franchisers vertraagt de moederorganisatie op verschillende manieren uitbreiding van franchisers. Daarnaast ergeren de ondernemers zich aan de internetactiviteiten vanuit het hoofdkantoor in Zaandam. "Albert.nl pleegt inbreuk op het exclusiviteitsrecht dat we als franchisers voor een verzorgingsgebied krijgen", aldus Van Vliet. De plannen van AH om met afhaalpunten te gaan werken, zetten dit conflict nog verder op scherp.


Volgens Van Vliet is de zaak uit de hand aan het lopen. "Het beleid van het van het hoofdkantoor tast het zelfstandig ondernemerschap aan. We worden onder druk gezet. Als dit zo doorgaat wordt het een juridisch conflict."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top