Reckitt Benckiser bekijkt opties rond voedingstak | RetailDetail

Reckitt Benckiser bekijkt opties rond voedingstak

Reckitt Benckiser bekijkt opties rond voedingstak

Consumentenbedrijf Reckitt Benckiser denkt aan een verkoop van zijn voedingstak, die bestaat uit de sauzen van French’s Foods. Het geld van de mogelijke verkoop zal gebruikt worden om de aankoop van kindervoedingsproducent Mead Jonhson Nutrition mee te financieren.

2 miljard pond

French’s Foods haalde in 2016 een omzet van 411 miljoen pond (483 miljoen euro), wat goed is voor 4 procent van de totale omzet van het bedrijf. Reckitt Benckiser beschouwt de voedingstak dan ook als niet-essentieel en bekijkt daarom de opties rond een mogelijke verkoop.

 

De verkoop moet ongeveer 2 miljard pond (2,35 miljard euro) opbrengen en dat geld zal gebruikt worden om de aankoop van Mead Jonhson Nutrition voor een stuk mee te financieren. Reckitt Benckiser legde onlangs 16,6 miljard dollar (15,6 miljard euro) neer voor dat bedrijf.

 

French’s Foods presteerde het voorbije jaar nochtans niet slecht. De vergelijkbare omzet groeide met 5 procent ten opzichte van 2015, waarmee het beter deed dan het marktgemiddelde, en de aangepaste bedrijfswinst kwam uit op 118 miljoen pond (139 miljoen euro).

 

Het nieuws van de mogelijke verkoop komt slechts enkele weken nadat ook Unilever liet verstaan op zoek te zijn naar een overnemer voor een aantal voedingsmerken, zoals Becel. Onder andere Kraft Heinz, maar ook een aantal investeringsmaatschappijen zouden daarbij al interesse hebben getoond. Zo lijkt er binnen de voedingsmarkt een grote verschuiving op til te staan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.