Recordcijfers voor fairtradeproducten | RetailDetail

Recordcijfers voor fairtradeproducten

Recordcijfers voor fairtradeproducten

In 2015 realiseerde Fairtrade Belgium een groei met 10,9% in ons land, in de tweede jaarhelft bedroeg de groei zelfs 14,7%. Meer mensen kochten fairtradeproducten en ze kochten die ook vaker, waardoor het volume per koper toenam. 

Bananen en koffie

In totaal werden er 14.567 ton fairtradeproducten verkocht in 2015, goed voor een omzet van 61,4 miljoen euro in de retail (cijfers: GfK). Samen met het cijfer voor de out-of-homemarkt bedraagt de totale omzet in 2015 zelfs 115.5 miljoen euro. De sterke groei in de tweede jaarhelft is te danken aan investeringen in activatie, geeft afscheidnemend directeur Lily Deforce aan: zo was er een bananencampagne waarbij Fairtrade voor het eerst op televisie verscheen. 50.000 Belgen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid kregen ook kortingbonnen toegestuurd: “Deze actie gaan we nu herhalen.” 

 

Fairtradebananen groeiden vorig jaar met 12,6% in volume en 13,2% in waarde, terwijl de totale bananenmarkt met slechts 2,5% toenam. Daardoor bereikten fairtradebananen een marktaandeel van 9,6% in volume. Ook koffie groeit sterk, met 11,1% in volume en zelfs 34,2% in waarde, dankzij de toenemende populariteit van koffiecapsules. Fairtradechocolade groeide met 15,9% (13,8% in waarde), wat mooi is gezien de daling met 2,5% van de chocoladecategorie. In chocolade blijft fairtrade echter nog klein, met een volumeaandeel van 0,4%. 

 

Stijgende penetratie

De penetratie van het totale fairtradeaanbod evolueerde tussen 2007 en 2015 van 24% naar 53%. In dezelfde periode steeg het aantal Belgische licentiehouders van 39 naar 95 en groeide het zakencijfer van 52 miljoen naar 115 miljoen euro. Buitenlandse merken inbegrepen zijn momenteel 160 merken actief op de Belgische markt. Het volume bananen verdubbelde, het volume suiker verdrievoudigde, cacao groeide met 68% en koffie met 41%. 

 

Kortom, Lily Deforce kan terugkijken op een mooi parcours. Op 1 juni zal ze haar functie na 8,5 jaar overdragen aan haar opvolger. In een interview met RetailDetail vertelt ze hoe de groei van Fairtrade Belgium te danken is aan een focus op een aantal kerncategorieën en een intense samenwerking met de retailsector. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.