Recordomzet voor BelOrta | RetailDetail

Recordomzet voor BelOrta

Recordomzet voor BelOrta

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

 

Nachtvorst

Tomaten blijven met 150 miljoen kilogram veruit het grootste product van BelOrta. Op de tweede plaats staat de komkommer met 135 miljoen verkochte stuks, al was 2017 een moeilijk jaar voor de groente. Doorheen heel het jaar was er immers steevast voldoende voorraad, wat zorgde voor lagere prijzen.

 

Door de nachtvorst in april en de droogte in juni en juli was het een moeilijk jaar voor verschillende fruitsoorten. Toch steeg het volume bij de peren met 15% naar 70 miljoen kilogram. Bij de appel was er een status quo op 42 miljoen kilogram, nadat de oogst in het najaar werd getroffen door de nachtvorst. Voor het eerst werden er meer dan 10 miljoen kilogram aardbeien verkocht, goed voor een groei van 12%.

 

Tot slot groeide het bio-assortiment licht naar 5,5 miljoen verkocht eenheden en is er in die sector wel een verbreding van het assortiment aan de gang.

 

Nieuwe markten

In 2017 maakte BelOrta werk van de naamsbekendheid in België, door de lancering van een tweede grote marketingcampagne, en ging de zoektocht naar nieuwe markten verder. Zo kwam er in november een handelsovereenkomst met India, maar ook uitbreiding naar andere landen in Azië, Europa, het Midden-Oosten en Noord- en Zuid-Amerika staat op de planning. Deze nieuwe markten moeten de Russische markt vervangen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.