Refresco krijgt groen licht voor megaovername

Refresco krijgt groen licht voor megaovername

Refresco krijgt groen licht voor megaovername
(c) Refresco / Richard Sinon

De aandeelhouders van Refresco, Europa's grootste producent van frisdranken en vruchtensappen, hebben de overname van de Amerikaanse sectorgenoot Cott goedgekeurd. Het is de grootste overname in de 17-jarige geschiedenis van het Rotterdamse bedrijf.

70% meer omzet

Een uur en 50 minuten, langer hadden de aandeelhouders van Refresco niet nodig om met 99,5% van de stemmen de grootste overname in de geschiedenis van het bedrijf goed te keuren. De Nederlanders leggen ruim één miljard euro op tafel voor Cott, dat 29 productiesites runt in de Verenigde Staten, Canada, Mexico en het Verenigd Koninkrijk. In één klap schiet de omzet van de groep - die onder meer de huismerken produceert van Aldi, Lidl en andere grote supermarktconcerns - met 70% omhoog van 2,1 miljard tot bijna 3,6 miljard euro.

 

Refresco is actief in de Benelux, Finland, Frankrijk, Duitsland, het Iberisch schiereiland, Italië, Polen, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De groep, die 5.500 mensen telt, bottelde vorig jaar 6,5 miljard liter frisdrank en vruchtensappen. In de Benelux heeft Refresco vier vestigingen: drie in Nederland (Maarheeze, Bodegraven en Hoensbroek) en één in België (Ninove). Refresco Benelux telt 650 medewerkers en vult jaarlijks meer dan één miljard liter eindproduct af in 2,2 miljard verpakkingen, van blik over karton (brik) tot petflessen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.