Refresco neemt Amerikaanse sectorgenoot over | RetailDetail

Refresco neemt Amerikaanse sectorgenoot over

Refresco neemt Amerikaanse sectorgenoot over
Shutterstock

De Nederlandse sap- en frisdrankbottelaar Refresco heeft de bottelactiviteiten van de Amerikaanse sectorgenoot Cott overgenomen voor een bedrag van 1,25 miljard dollar (1,1 miljard euro). Het wordt zo de grootste onafhankelijke bottelaar ter wereld.

Capaciteit en omzet verdubbeld

Refresco is dankzij de overname ook in één klap marktleider in de Verenigde Staten en Europa. Met de overname komen er 29 productielocaties in de Verenigde Staten, Canada, Mexico en het Verenigd Koninkrijk in handen van Refresco.

 

Daarnaast wordt de capaciteit bijna verdubbeld naar 12 miljard liter en voegt het 1,7 miljard dollar (1,5 miljard euro) omzet toe aan de eigen omzet van 2,1 miljard euro uit 2016. De komende drie jaar moeten synergiën ook nog eens 47 miljoen euro opleveren. De overname moet nog dit jaar volledig afgerond zijn.

 

Naast de overname voerde Refresco ook een kapitaalverhoging van 200 miljoen euro door, in de vorm van nieuwe aandelen. Dat viel niet in goede aarde bij de aandeelhouders, waardoor het aandeel dinsdag naar beneden ging.

 

De gesprekken tussen Cott en Refresco zouden al sinds oktober vorig jaar aan de gang zijn en binnen Refresco werd al langer gedacht aan een overname van de Amerikaanse sectorgenoot.

 

Met de overname van Cott lijkt een verkoop van Refresco aan de Franse private-equitygroep PAI nu volledig van de baan. Eerder waren daar al geruchten over, maar met de overname van Cott is Refresco mogelijk te groot geworden om nog als prooi gezien te worden door PAI.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Wil Kimberly-Clark af van z’n Europese tak?

20/07/2018

De producent van Kleenex-zakdoekjes, Huggies-luiers en Scottex-toiletpapier kampt met tegenvallende verkoopcijfers en oplopende kosten. Financiële bronnen vermoeden dan ook dat Kimberly-Clark Europese business wil verkopen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.