Refresco neemt Amerikaanse sectorgenoot over | RetailDetail

Refresco neemt Amerikaanse sectorgenoot over

Refresco neemt Amerikaanse sectorgenoot over
Shutterstock

De Nederlandse sap- en frisdrankbottelaar Refresco heeft de bottelactiviteiten van de Amerikaanse sectorgenoot Cott overgenomen voor een bedrag van 1,25 miljard dollar (1,1 miljard euro). Het wordt zo de grootste onafhankelijke bottelaar ter wereld.

Capaciteit en omzet verdubbeld

Refresco is dankzij de overname ook in één klap marktleider in de Verenigde Staten en Europa. Met de overname komen er 29 productielocaties in de Verenigde Staten, Canada, Mexico en het Verenigd Koninkrijk in handen van Refresco.

 

Daarnaast wordt de capaciteit bijna verdubbeld naar 12 miljard liter en voegt het 1,7 miljard dollar (1,5 miljard euro) omzet toe aan de eigen omzet van 2,1 miljard euro uit 2016. De komende drie jaar moeten synergiën ook nog eens 47 miljoen euro opleveren. De overname moet nog dit jaar volledig afgerond zijn.

 

Naast de overname voerde Refresco ook een kapitaalverhoging van 200 miljoen euro door, in de vorm van nieuwe aandelen. Dat viel niet in goede aarde bij de aandeelhouders, waardoor het aandeel dinsdag naar beneden ging.

 

De gesprekken tussen Cott en Refresco zouden al sinds oktober vorig jaar aan de gang zijn en binnen Refresco werd al langer gedacht aan een overname van de Amerikaanse sectorgenoot.

 

Met de overname van Cott lijkt een verkoop van Refresco aan de Franse private-equitygroep PAI nu volledig van de baan. Eerder waren daar al geruchten over, maar met de overname van Cott is Refresco mogelijk te groot geworden om nog als prooi gezien te worden door PAI.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.