Regering wil app om herkomst producten te bepalen | RetailDetail

Regering wil app om herkomst producten te bepalen

Regering wil app om herkomst producten te bepalen

Staatsecretaris Van Dam van Economische Zaken wil een eigen app lanceren waarmee consumenten eenvoudig de oorsprong van producten moeten kunnen bepalen. Via de app zullen ze gewoon de streepjescode kunnen scannen.

 

Meer bewustwording

De database die achter de app zal zitten, moet dan aangevuld worden door de supermarkten, de tussenhandel en boeren. “Ik ben afhankelijk van medewerking van andere partijen zoals supermarkten, boeren en de tussenhandel. Die moeten wel willen. Samen moeten ze de database vullen die nodig is voor de app”, zegt Staatssecretaris Van Dam in De Telegraaf.

 

De bedoeling is om zo meer bewustwording te creëren bij de Nederlandse consument. Die weten vaak niet waar de ingrediënten in al hun producten vandaan komen en ze kunnen volgens de Staatssecretaris zo geen bewuste keuze maken rond hun aankoop. Van Dam is niet van plan om de app te verplichten, maar hij hoopt dat de supermarkten ook zonder een wet hun medewerking zullen bieden.

 

In het kader van die bewustwording gaat er ook meer geld vrijgemaakt worden voor lessen over voedsel op de basisschool. Dat lessenpakket zal bestaan uit kooklessen, smaaklessen en uitstapjes naar boeren. Zo moeten kinderen meer fruit en groenten gaan eten en moeten ze zich ook bewust worden dat ze beter kunnen kiezen voor Nederlandse producten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.