Restaurants komen met eigen maaltijdbezorger Eten.com | RetailDetail

Restaurants komen met eigen maaltijdbezorger Eten.com

Restaurants komen met eigen maaltijdbezorger Eten.com
Eten.com

Met Eten.com lanceren restaurants een nieuwe coöperatie waarmee ze maaltijden aan huis gaan leveren. Zo willen ze meer greep hebben op de kosten en de voorwaarden dan bij concurrenten als Thuisbezorgd.

 

“Regie in handen krijgen”

Eten.com is een initiatief van Horeca in Actie, dat een duizendtal horecaondernemers samenbrengt die vorig jaar ontevreden waren over de tariefverhoging bij Thuisbezorgd. De commissie werd toen van 12 naar 13% verhoogd. Als reactie komen ze nu met een eigen platform, waar de commissie slechts 6% is. "Met Eten.com hopen we de regie weer in handen te krijgen”, zegt initiatiefnemer Sleman Mirza aan RTL Z. De voorwaarden bij Eten.com kunnen ook enkel veranderd worden als het volledige bestuur daar unaniem mee akkoord gaat.

 

Momenteel hebben al meer dan 1.200 restaurants zich voor het platform aangemeld en Mirza geloofft dat Eten.com Thuisbezorgd, dat voor 7.500 restaurants bezorgt, snel het vuur aan de schenen zal kunnen leggen. Om het platform zo breed mogelijk te maken, is Eten.com beschikbaar in het Nederlands, Engels, Arabisch, Chinees en Turks. "We willen alle restaurants in Nederland aanspreken", zegt Mirza. "Hiermee willen we duidelijk maken dat het platform van ons allemaal is."

 

Ook naar de consument stelt Eten.com zich anders op: zo kunnen gebruikers zelf kiezen of ze een vrijwillige donatie willen doen aan een kind in de derde wereld. "Je bestelt dan niet alleen eten voor jezelf, maar ook voor een arm kind aan de andere kant van de wereld."

 

Geen zorgen bij Thuisbezorgd

Voorlopig is Eten.com nog niet beschikbaar voor de consument, dat zal pas zo zijn in aanloop naar het WK voetbal in juni. Dan wordt er ook een grootse marketingcampagne op poten gezet. De bezorging zou door de restaurants zelf gedaan moeten worden, maar Eten.com bekijkt al of daar andere oplossingen voor mogelijk zijn. "We voeren op dit moment gesprekken met partijen die dat kunnen", zegt Mirza. "Dus het zou zo maar kunnen dat wij die service vanaf dag één kunnen leveren."

 

Thuisbezorgd maakt zich momenteel alvast weinig zorgen over de nieuwe concurrentie. "Thuisbezorgd is zelf ook klein begonnen. Er wordt nog altijd gedaan alsof we nog steeds met drie man in een zolderkamertje zitten, maar er werken inmiddels honderden mensen. Wij leveren de efficiëntste en goedkoopste service. Het is allemaal niet zo makkelijk als het lijkt. We wensen ze veel succes”, zegt woordvoerder Joris Wilton.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.