Rewe lanceert betalen met de smartphone

Rewe lanceert betalen met de smartphone

Klanten van de Rewe-supermarkten in Duitsland kunnen er vanaf november betalen met hun smartphone. Dat kunnen ze doen door zich te registreren en vervolgens een met een paswoord beschermde app te downloaden. Nadien volstaat het om een QR-code te scannen die in de display van de kassa verschijnt om de boodschappen te betalen.

Verdere uitrol bij voldoende animo

Rewe rolt zijn mobiel betalingssysteem in eerste instantie uit in de 1600 eigen filialen van de keten in Duitsland. "Vanaf november is het voor de Rewe-winkels zo ver. Wat de zelfstandige vestigingen betreft, daar is het natuurlijk aan de ondernemers zelf om te beslissen of ze deelnemen", zegt Rewe-woordvoerder Andreas Krämer. Het maximale aantal komt zo neer op 3300 supermarkten.

 

Krämer stelt dat deelname aan het innovatieve systeem geen extra investering in nieuwe kassasystemen met zich meebrengt. "De QR-code verschijnt op de display van de kassa", zegt hij. "Dit kunnen we realiseren via een update van de kassasoftware. Er hoeven dus geen nieuwe kassa's te worden aangeschaft. Over de investeringen die dit met zich meebrengt voor Rewe doen we verder geen uitspraken."

 

De service is voor de klant gratis. Als voldoende klanten met hun smartphone gaan betalen, wil Rewe deze betaalmogelijkheid bovendien verder uitrollen naar andere bedrijfsonderdelen, zoals de Penny-discountwinkels, de supers onder de 'toom en Billa'-vlag, de bouwmarkten van de groep (toom en B1) en de elektronicaketen ProMarkt.

 

Doorbraak in contactloos betalen

"Rewe wil tot Duitslands meest innovatieve supermarktorganisaties behoren", zegt Lionel Souque, die in het bestuur van de Rewe Group verantwoordelijk is voor de Rewe-operatie. "Dat geldt niet alleen voor de assortimenten, maar ook voor de service."

 

"De samenwerking tussen Yapital (die het project realiseert, nvdr.) en Rewe is een doorbraak in het contactloos betalen in de offline retail", reageert bestuursvoorzitter Nils Winkler namens Yapital. "Het is voor ons een mijlpaal op weg naar 'Everywhere Payment', waarbij Yapital de klant de mogelijkheid biedt om snel, eenvoudig en veilig te betalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Back to top