Rewe lanceert betalen met de smartphone

Rewe lanceert betalen met de smartphone

Klanten van de Rewe-supermarkten in Duitsland kunnen er vanaf november betalen met hun smartphone. Dat kunnen ze doen door zich te registreren en vervolgens een met een paswoord beschermde app te downloaden. Nadien volstaat het om een QR-code te scannen die in de display van de kassa verschijnt om de boodschappen te betalen.

Verdere uitrol bij voldoende animo

Rewe rolt zijn mobiel betalingssysteem in eerste instantie uit in de 1600 eigen filialen van de keten in Duitsland. "Vanaf november is het voor de Rewe-winkels zo ver. Wat de zelfstandige vestigingen betreft, daar is het natuurlijk aan de ondernemers zelf om te beslissen of ze deelnemen", zegt Rewe-woordvoerder Andreas Krämer. Het maximale aantal komt zo neer op 3300 supermarkten.

 

Krämer stelt dat deelname aan het innovatieve systeem geen extra investering in nieuwe kassasystemen met zich meebrengt. "De QR-code verschijnt op de display van de kassa", zegt hij. "Dit kunnen we realiseren via een update van de kassasoftware. Er hoeven dus geen nieuwe kassa's te worden aangeschaft. Over de investeringen die dit met zich meebrengt voor Rewe doen we verder geen uitspraken."

 

De service is voor de klant gratis. Als voldoende klanten met hun smartphone gaan betalen, wil Rewe deze betaalmogelijkheid bovendien verder uitrollen naar andere bedrijfsonderdelen, zoals de Penny-discountwinkels, de supers onder de 'toom en Billa'-vlag, de bouwmarkten van de groep (toom en B1) en de elektronicaketen ProMarkt.

 

Doorbraak in contactloos betalen

"Rewe wil tot Duitslands meest innovatieve supermarktorganisaties behoren", zegt Lionel Souque, die in het bestuur van de Rewe Group verantwoordelijk is voor de Rewe-operatie. "Dat geldt niet alleen voor de assortimenten, maar ook voor de service."

 

"De samenwerking tussen Yapital (die het project realiseert, nvdr.) en Rewe is een doorbraak in het contactloos betalen in de offline retail", reageert bestuursvoorzitter Nils Winkler namens Yapital. "Het is voor ons een mijlpaal op weg naar 'Everywhere Payment', waarbij Yapital de klant de mogelijkheid biedt om snel, eenvoudig en veilig te betalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top