Rewe lanceert betalen met de smartphone | RetailDetail

Rewe lanceert betalen met de smartphone

Rewe lanceert betalen met de smartphone

Klanten van de Rewe-supermarkten in Duitsland kunnen er vanaf november betalen met hun smartphone. Dat kunnen ze doen door zich te registreren en vervolgens een met een paswoord beschermde app te downloaden. Nadien volstaat het om een QR-code te scannen die in de display van de kassa verschijnt om de boodschappen te betalen.

Verdere uitrol bij voldoende animo

Rewe rolt zijn mobiel betalingssysteem in eerste instantie uit in de 1600 eigen filialen van de keten in Duitsland. "Vanaf november is het voor de Rewe-winkels zo ver. Wat de zelfstandige vestigingen betreft, daar is het natuurlijk aan de ondernemers zelf om te beslissen of ze deelnemen", zegt Rewe-woordvoerder Andreas Krämer. Het maximale aantal komt zo neer op 3300 supermarkten.

 

Krämer stelt dat deelname aan het innovatieve systeem geen extra investering in nieuwe kassasystemen met zich meebrengt. "De QR-code verschijnt op de display van de kassa", zegt hij. "Dit kunnen we realiseren via een update van de kassasoftware. Er hoeven dus geen nieuwe kassa's te worden aangeschaft. Over de investeringen die dit met zich meebrengt voor Rewe doen we verder geen uitspraken."

 

De service is voor de klant gratis. Als voldoende klanten met hun smartphone gaan betalen, wil Rewe deze betaalmogelijkheid bovendien verder uitrollen naar andere bedrijfsonderdelen, zoals de Penny-discountwinkels, de supers onder de 'toom en Billa'-vlag, de bouwmarkten van de groep (toom en B1) en de elektronicaketen ProMarkt.

 

Doorbraak in contactloos betalen

"Rewe wil tot Duitslands meest innovatieve supermarktorganisaties behoren", zegt Lionel Souque, die in het bestuur van de Rewe Group verantwoordelijk is voor de Rewe-operatie. "Dat geldt niet alleen voor de assortimenten, maar ook voor de service."

 

"De samenwerking tussen Yapital (die het project realiseert, nvdr.) en Rewe is een doorbraak in het contactloos betalen in de offline retail", reageert bestuursvoorzitter Nils Winkler namens Yapital. "Het is voor ons een mijlpaal op weg naar 'Everywhere Payment', waarbij Yapital de klant de mogelijkheid biedt om snel, eenvoudig en veilig te betalen."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.