Rewe schakelt concurrentie met AH to go in hogere versnelling | RetailDetail

Rewe schakelt concurrentie met AH to go in hogere versnelling

Rewe schakelt concurrentie met AH to go in hogere versnelling

Ahold krijgt in Duitsland een flinke concurrent voor zijn AH to go's, nu Rewe op tien Aral-tankstations testlocaties gaat openen van het gemaksformat Rewe to go.

Voorzichtige keuze dreigt niet te lonen

Vandaag meldt Rewe dat het op 3 april de eerste Rewe to go opent bij een Aral-tankstation in Düsseldorf. In augustus zullen alle tien testlocaties van Rewe to go bij Aral zijn geopend. Alle gemakswinkels liggen in de regio Bochum-Düsseldorf-Keulen. Het zijn volgens woordvoerder allemaal drukke uitvalswegen van en naar stadscentra waar dagelijks veel verkeer passeert.

 

Met de tien nieuwe locaties komt het totale aantal Rewe to go-winkels nog dit jaar op vijftien: ruimschoots meer dan het aantal locaties van AH to go, waarvan in januari de zesde winkel werd geopend.

 

Het was nochtans net om niet verzeild te raken in de felle concurrentiestrijd in supermarkten, dat Ahold in Duitsland had gekozen voor het gemaksconcept AH to go. Door de zet van Rewe dreigt die keuze nu echter toch niet te gaan zorgen voor een 'veilige' instap in Duitsland.

 

Aholds animo in Duitsland

Geruchten dat Ahold voorlopig geen energie meer steekt in de Duitse operatie, werden door Ahold vorige maand nog ontkend. Met deze dadendrang van Rewe in het gemakssegment, zal de animo van Albert Heijn om in Duitsland vaart te maken met AH to go echter niet worden gestimuleerd.

 

Positief geformuleerd is dit initiatief van Rewe en Aral wel een interessante stap voorwaarts in het bouwen aan de gemaksmarkt in Duitsland: als het 'to go'-concept aanslaat, kan ook Ahold daar bij de verdere uitrol van AH to go misschien ook de vruchten van plukken. Over een jaar zal Rewe bekijken of de tien nieuwe testwinkels succesvol zijn.

 

Een grote concurrent met een sterke partner

Anderzijds weet Ahold zich nu echter wel geconfronteerd met een grote concurrent die ook nog eens samenwerkt met een sterke partner. Aral is met ruim 2500 tankstations de grootste brandstofretailer in Duitsland. Aral-klanten kunnen punten sparen in het loyaliteitsprogramma Payback, waarbij Rewe zich eerder deze maand ook heeft aangesloten.

 

Dit maakt de connectie tussen Rewe to go en Aral er alleen maar groter op en zet Albert Heijn, dat in Duitsland zonder partner op eigen kracht opereert, flink op achterstand.

 

Sinds mei 2012 test Rewe het 'to go'-format en het beperkte huidige aantal van vijf winkels wordt nu snel uitgebreid naar vijftien locaties. De uitkomst van de test met Aral zal niet alleen op het hoofdkantoor in Keulen grote interesse worden bekeken, maar zeker ook in Zaandam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.