Rewe schakelt concurrentie met AH to go in hogere versnelling | RetailDetail

Rewe schakelt concurrentie met AH to go in hogere versnelling

Rewe schakelt concurrentie met AH to go in hogere versnelling

Ahold krijgt in Duitsland een flinke concurrent voor zijn AH to go's, nu Rewe op tien Aral-tankstations testlocaties gaat openen van het gemaksformat Rewe to go.

Voorzichtige keuze dreigt niet te lonen

Vandaag meldt Rewe dat het op 3 april de eerste Rewe to go opent bij een Aral-tankstation in Düsseldorf. In augustus zullen alle tien testlocaties van Rewe to go bij Aral zijn geopend. Alle gemakswinkels liggen in de regio Bochum-Düsseldorf-Keulen. Het zijn volgens woordvoerder allemaal drukke uitvalswegen van en naar stadscentra waar dagelijks veel verkeer passeert.

 

Met de tien nieuwe locaties komt het totale aantal Rewe to go-winkels nog dit jaar op vijftien: ruimschoots meer dan het aantal locaties van AH to go, waarvan in januari de zesde winkel werd geopend.

 

Het was nochtans net om niet verzeild te raken in de felle concurrentiestrijd in supermarkten, dat Ahold in Duitsland had gekozen voor het gemaksconcept AH to go. Door de zet van Rewe dreigt die keuze nu echter toch niet te gaan zorgen voor een 'veilige' instap in Duitsland.

 

Aholds animo in Duitsland

Geruchten dat Ahold voorlopig geen energie meer steekt in de Duitse operatie, werden door Ahold vorige maand nog ontkend. Met deze dadendrang van Rewe in het gemakssegment, zal de animo van Albert Heijn om in Duitsland vaart te maken met AH to go echter niet worden gestimuleerd.

 

Positief geformuleerd is dit initiatief van Rewe en Aral wel een interessante stap voorwaarts in het bouwen aan de gemaksmarkt in Duitsland: als het 'to go'-concept aanslaat, kan ook Ahold daar bij de verdere uitrol van AH to go misschien ook de vruchten van plukken. Over een jaar zal Rewe bekijken of de tien nieuwe testwinkels succesvol zijn.

 

Een grote concurrent met een sterke partner

Anderzijds weet Ahold zich nu echter wel geconfronteerd met een grote concurrent die ook nog eens samenwerkt met een sterke partner. Aral is met ruim 2500 tankstations de grootste brandstofretailer in Duitsland. Aral-klanten kunnen punten sparen in het loyaliteitsprogramma Payback, waarbij Rewe zich eerder deze maand ook heeft aangesloten.

 

Dit maakt de connectie tussen Rewe to go en Aral er alleen maar groter op en zet Albert Heijn, dat in Duitsland zonder partner op eigen kracht opereert, flink op achterstand.

 

Sinds mei 2012 test Rewe het 'to go'-format en het beperkte huidige aantal van vijf winkels wordt nu snel uitgebreid naar vijftien locaties. De uitkomst van de test met Aral zal niet alleen op het hoofdkantoor in Keulen grote interesse worden bekeken, maar zeker ook in Zaandam.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.