Rode cijfers voor Carrefour | RetailDetail

Rode cijfers voor Carrefour

Rode cijfers voor Carrefour
Shutterstock.com

Niet geheel verrassend heeft Carrefour in 2017 zowat 1,3 miljard euro verlies geboekt. De zwakke cijfers bevestigen de noodzaak van het transformatieplan, meent topman Alexandre Bompard.


Cruciaal jaar

Bij de presentatie van de jaarcijfers van de Franse retailgroep werd niet meteen goed nieuws verwacht. Dat kwam er ook niet: de vergelijkbare omzetgroei bedroeg vorig jaar 1,6%, tegenover 3% in 2016. De operationele winst bedroeg goed 2 miljard euro, een daling met 14,7%. De operationele marge kromp tot 2,5%.

 

Redenen voor deze zwakke cijfers? De sterke concurrentie (vooral in Frankrijk), een stijging van de distributiekosten in de belangrijkste markten, een toename van de afschrijvingen na een periode van aanzienlijke investeringen en een erg moeilijke situatie in Argentinië.

 

“Deze resultaten illustreren de noodzaak om het transformatieplan voor Carrefour onverwijld te implementeren”, commentarieert CEO Bompard. “De groep legt nu de focus op Carrefour 2022, met ambitieuze actieplannen die momenteel worden uitgevoerd in alle geografische markten van de groep. Met dit plan, dat van Carrefour de leider van de voedseltransitie wil maken, en dat een omnichannelmodel bij uitstek wil bouwen, zijn we weer in de aanval en investeren we om opnieuw met groei aan te knopen.” 2018 wordt een cruciaal jaar voor de transformatie van de groep. De retailer stelt voor om het dividend met 34% te verminderen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.