Rode cijfers voor Carrefour | RetailDetail

Rode cijfers voor Carrefour

Rode cijfers voor Carrefour
Shutterstock.com

Niet geheel verrassend heeft Carrefour in 2017 zowat 1,3 miljard euro verlies geboekt. De zwakke cijfers bevestigen de noodzaak van het transformatieplan, meent topman Alexandre Bompard.


Cruciaal jaar

Bij de presentatie van de jaarcijfers van de Franse retailgroep werd niet meteen goed nieuws verwacht. Dat kwam er ook niet: de vergelijkbare omzetgroei bedroeg vorig jaar 1,6%, tegenover 3% in 2016. De operationele winst bedroeg goed 2 miljard euro, een daling met 14,7%. De operationele marge kromp tot 2,5%.

 

Redenen voor deze zwakke cijfers? De sterke concurrentie (vooral in Frankrijk), een stijging van de distributiekosten in de belangrijkste markten, een toename van de afschrijvingen na een periode van aanzienlijke investeringen en een erg moeilijke situatie in Argentinië.

 

“Deze resultaten illustreren de noodzaak om het transformatieplan voor Carrefour onverwijld te implementeren”, commentarieert CEO Bompard. “De groep legt nu de focus op Carrefour 2022, met ambitieuze actieplannen die momenteel worden uitgevoerd in alle geografische markten van de groep. Met dit plan, dat van Carrefour de leider van de voedseltransitie wil maken, en dat een omnichannelmodel bij uitstek wil bouwen, zijn we weer in de aanval en investeren we om opnieuw met groei aan te knopen.” 2018 wordt een cruciaal jaar voor de transformatie van de groep. De retailer stelt voor om het dividend met 34% te verminderen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.