Roemenië verplicht lokale producten in supermarkt | RetailDetail

Roemenië verplicht lokale producten in supermarkt

Roemenië verplicht lokale producten in supermarkt

Het Roemeense parlement heeft een wetsvoorstel gestemd dat supermarkten verplicht om minstens 51% lokale producten te verkopen. De vraag is echter of zo’n protectionistische wet wel kan binnen de EU. 

Gemengde reacties

Als het van de Roemeense volksvertegenwoordigers afhangt, moeten alle retailers met meer dan twee miljoen euro omzet minstens 51% lokale producten verkopen in de afdelingen vlees, groenten, fruit, melk, eieren, honing, brood en patisserie. De wet – die nog niet werd ondertekend door de Roemeense president – wil ook regels voor de herkomstvermelding van vleeswaren regelen en een betalingstermijn van zeven dagen instellen voor verse voeding, meldt Foodnavigator. 

 

Zowel de retailers als de federatie van de Roemeense voedingsindustrie reageren negatief, maar de vakbonden van de voedingsindustrie echter zijn voorstander van de wet. Ze vinden dat lokale producenten vaak onheus behandeld worden door de grote internationale foodretailers die de Roemeense markt domineren. 


De kans dat deze protectionistische wet door de beugel kan voor de Europese Commissie is wel quasi nihil. Toch staat Roemenië niet alleen met zijn bezorgdheid om lokale producenten: eerder al werd Slovakije teruggefloten toen het supermarkten wilde verplichten om bij de inkom van elke winkel aan te geven hoeveel producten van Slovaakse oorsprong ze in de rekken hebben. En recent berichtten we over de “supermarkttaks” die de Poolse regering wil opleggen aan grote (dus per definitie buitenlandse) retailers, iets wat hen door Hongarije al werd voorgedaan. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.