Roep om strenger beleid voor alcohol | RetailDetail

Roep om strenger beleid voor alcohol

Roep om strenger beleid voor alcohol

Het Vlaams Expertisecentrum voor Alcohol en andere Drugs wil dat er een strengere aanpak komt rond alcohol. Volgens het centrum wordt er momenteel veel te laks omgegaan met alcoholmisbruik in België.

Gevoelige prijsverhoging

Zo wil het centrum minder alcoholreclame, minder aanbod en een stevige prijsverhoging. “We willen geen prijsverhoging in kleine stapjes, maar een significante verhoging, voelbaar in de portemonnee”, zegt directeur Marijs Geirnaert aan De Tijd. Daarnaast wil de organisatie een beperking op de verkoop van drank in tankstations en nachtwinkels, waarbij er ’s avonds en ’s nachts geen alcohol meer verkocht kan worden in nachtwinkels. Bij tankstations wil het VAD zelfs een volledig verbod op alcoholverkoop.

 

Maandag zitten de verschillende ministers van Volksgezondheid alvast samen om het probleem van alcoholmisbruik aan te pakken. Federaal minister Maggie De Block heeft eerder al laten verstaan dat ze het probleem onderkent, maar dat ze niet wil dat de nieuwe regels mensen die af en toe alcohol drinken treffen.

 

“Alle ogen zijn nu gericht op minister Maggie De Block”, zegt Geirnaert. “Zij krijgt, als voorzitter van de interministeriële conferentie, op 24 oktober de sleutels in handen om een krachtig beleid te installeren dat de gezondheid én de staatskas ten goede komt.”

 

Ook in Nederland gaan er overigens stemmen op om voor een beter beleid rond alcohol. Daar wordt onder andere gepleit voor een minimumprijs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.