Royaan zag omzet stijgen door Kwekkeboom ovensnacklijn | RetailDetail

Royaan zag omzet stijgen door Kwekkeboom ovensnacklijn

Royaan zag omzet stijgen door Kwekkeboom ovensnacklijn

Royaan zag de omzet vorig jaar stijgen van 69,6 naar 80,1 miljoen euro. Consumenten kochten voor 14 miljoen euro aan ovensnacks. De omzetplus komt mede door Kwekkeboom Oven, de snacklijn die Royaan eind 2014 introduceerde.

Kwekkeboom Oven creëerde nieuwe categorie  

Kwekkeboom Oven wist met de introductie van het assortiment ovensnacks een nieuwe oven vriesverscategorie te creëren en boekte hiermee snel succes. De consumentenomzet van Kwekkeboom Oven kwam in een jaar tijd uit op meer dan 14 miljoen euro, het merk verkocht meer dan 35 miljoen snacks (oftewel 3,6 miljoen verpakkingen). Het segment vriesvers, gekenmerkt door snacks voor de frituur, kreeg met de introductie van ovensnacks veel nieuwe kopers en hogere bestedingen. Kwekkebroom Oven is inmiddels nummer twee in de gehele snackcategorie.

 

Ook internationaal doet de divisie het goed: de ovensnacks zijn begin dit jaar in de Belgische supermarkten geïntroduceerd en ook in Spanje loopt een test: daar wil het bedrijf volgend jaar de markt op. Ook het Verenigd Koninkrijk staat op de planning. Kwekkeboom Oven is bovendien een van genomineerden voor het beste foodproduct wereldwijd, een prijs die in oktober uitgereikt wordt tijdens de internationale foodvakbeurs SIAL in Parijs.

 

Geinvesteerd in technologie en distributie

De retailactiviteiten van Royaan, ondergebracht in dochter NewForrest, zijn vooralsnog verlieslatend. Dat komt volgens directeur Bart Bakker door forse investeringen van de afgelopen drie jaar, onder meer in de oventechnologie.

 

Met hulp van NPM Capital stak de fabrikant ruim tien miljoen euro in de ontwikkeling van ovensnacks. Daarmee kocht Royaan voor Kwekkeboom Oven onder meer een licentie op het productieproces en het exclusieve distributierecht voor de Benelux. Deze investeringen worden direct als kosten genomen. Dat gaat ten koste van de winstgevendheid, maar weegt volgens Bakker niet op tegen de groeikansen die Royaan ziet nu het bedrijf het procedé van de krokante ovensnacks beheerst.

 

De afdeling foodservice, die het snackmerk Van Dobben voert, boekte vorig jaar een omzetgroei van 14%. Dit deel van het bedrijf is winstgevend, onder meer door een succesvolle samenwerking met partners als BP en cateraars Albron en Vermaat Groep. Royaan zal dit jaar met Van Dobben in foodservice nadruk leggen op hoogwaardige en culinair aangeklede snacks voor de lunch in horeca en snackbars.

 

Royaan wil de komende jaren fors groeien in het buitenland, met als doel de omzet laten groeien tot meer dan honderd miljoen euro. Over vijf jaar moet 30% van de omzet uit het buitenland komen. Bovendien hoopt de groep dan een positief nettoresultaat te kunnen boeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.