Royaan zag omzet stijgen door Kwekkeboom ovensnacklijn | RetailDetail

Royaan zag omzet stijgen door Kwekkeboom ovensnacklijn

Royaan zag omzet stijgen door Kwekkeboom ovensnacklijn

Royaan zag de omzet vorig jaar stijgen van 69,6 naar 80,1 miljoen euro. Consumenten kochten voor 14 miljoen euro aan ovensnacks. De omzetplus komt mede door Kwekkeboom Oven, de snacklijn die Royaan eind 2014 introduceerde.

Kwekkeboom Oven creëerde nieuwe categorie  

Kwekkeboom Oven wist met de introductie van het assortiment ovensnacks een nieuwe oven vriesverscategorie te creëren en boekte hiermee snel succes. De consumentenomzet van Kwekkeboom Oven kwam in een jaar tijd uit op meer dan 14 miljoen euro, het merk verkocht meer dan 35 miljoen snacks (oftewel 3,6 miljoen verpakkingen). Het segment vriesvers, gekenmerkt door snacks voor de frituur, kreeg met de introductie van ovensnacks veel nieuwe kopers en hogere bestedingen. Kwekkebroom Oven is inmiddels nummer twee in de gehele snackcategorie.

 

Ook internationaal doet de divisie het goed: de ovensnacks zijn begin dit jaar in de Belgische supermarkten geïntroduceerd en ook in Spanje loopt een test: daar wil het bedrijf volgend jaar de markt op. Ook het Verenigd Koninkrijk staat op de planning. Kwekkeboom Oven is bovendien een van genomineerden voor het beste foodproduct wereldwijd, een prijs die in oktober uitgereikt wordt tijdens de internationale foodvakbeurs SIAL in Parijs.

 

Geinvesteerd in technologie en distributie

De retailactiviteiten van Royaan, ondergebracht in dochter NewForrest, zijn vooralsnog verlieslatend. Dat komt volgens directeur Bart Bakker door forse investeringen van de afgelopen drie jaar, onder meer in de oventechnologie.

 

Met hulp van NPM Capital stak de fabrikant ruim tien miljoen euro in de ontwikkeling van ovensnacks. Daarmee kocht Royaan voor Kwekkeboom Oven onder meer een licentie op het productieproces en het exclusieve distributierecht voor de Benelux. Deze investeringen worden direct als kosten genomen. Dat gaat ten koste van de winstgevendheid, maar weegt volgens Bakker niet op tegen de groeikansen die Royaan ziet nu het bedrijf het procedé van de krokante ovensnacks beheerst.

 

De afdeling foodservice, die het snackmerk Van Dobben voert, boekte vorig jaar een omzetgroei van 14%. Dit deel van het bedrijf is winstgevend, onder meer door een succesvolle samenwerking met partners als BP en cateraars Albron en Vermaat Groep. Royaan zal dit jaar met Van Dobben in foodservice nadruk leggen op hoogwaardige en culinair aangeklede snacks voor de lunch in horeca en snackbars.

 

Royaan wil de komende jaren fors groeien in het buitenland, met als doel de omzet laten groeien tot meer dan honderd miljoen euro. Over vijf jaar moet 30% van de omzet uit het buitenland komen. Bovendien hoopt de groep dan een positief nettoresultaat te kunnen boeken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.