Ruzie rond huur Burger King Schiphol | RetailDetail

Ruzie rond huur Burger King Schiphol

Ruzie rond huur Burger King Schiphol

Hamburgerketen Burger King en de voormalige uitbater van de Burger King op Schiphol, Hans Wasmoeth, zijn in een hevige ruzie verwikkeld rond de huur van het filiaal. Burger King eist een pak geld van Wasmoeth.

6 miljoen euro

Wasmoeth had sinds 1981 via franchise enkele Nederlandse vestigingen van Burger King in handen., waaronder het filiaal op Schiphol. In 2000 verkocht hij echter al zijn vestigingen aan de keten. Toen werd afgesproken dat Wasmoeth onder bepaalde voorwaarden een deel van de schade zou betalen, als Schiphol ooit de huur van het pand verhoogde. Daarvoor werd een bepaald aandeel van het aankoopbedrag opzijgezet, namelijk meer dan 3,5 miljoen euro. Sindsdien is dat bedrag al gegroeid naar ongeveer 6 miljoen euro.

 

In 2008 verhoogde Schiphol de huur van 10 procent van de omzet naar 15 procent van de omzet en moest Burger King een vaste huurprijs van bijna 325.000 gaan betalen. Volgens Burger King kwamen de extra kosten neer op 637.000 tot 747.000 euro per jaar en moet het bedrijf van Wasmoeth, Transautex, nu opdraaien voor die schade.

 

Tussenvonnis

Transautex stapt dan weer naar de rechter in een poging om al het vastgezette geld vrij te krijgen. Het bedrijf vindt immers dat Burger King te weinig moeite heeft gedaan om een beter contract af te sluiten met de luchthaven. Burger King zegt zelf recht te hebben op bijna 4,9 miljoen euro, plus rente.

 

Uit een eerste tussenvonnis van de rechtbank blijkt alvast dat de rechter vindt dat beide partijen recht hebben op een deel van het geld. Een exacte verdeling is er momenteel nog niet en beide partijen kunnen nog altijd in beroep gaan. De ruzie zal waarschijnlijk dan ook nog een hele tijd aanslepen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.