SABMiller aanvaardt dan toch bod AB InBev

SABMiller aanvaardt dan toch bod AB InBev

SABMiller aanvaardt dan toch bod AB InBev
http://www.shutterstock.com/nl/pic-393616114/

De raad van bestuur van bierbrouwer SABMiller heeft zijn aandeelhouders aangeraden om het verhoogde bod van AB InBev te aanvaarden. Vorige week waren er nog twijfels opgedoken of de fusie wel zou doorgaan.

 

Grootste aandeelhouders al akkoord

Vorige week besloot AB InBev om het overnamebod te verhogen van 44 pond per aandeel naar 45 pond per aandeel. Zo wilde het de aandeelhouders van SABMiller vergoeden voor de gedaalde waarde van de Britse pond, ten gevolge van de Brexit.

 

Een aantal aandeelhouders uitten echter hun ongenoegen over die kleine verhoging en vonden dat ze recht hadden op meer. Bovendien werd de integratie van de twee bedrijven tijdelijk stopgezet, tot er een beslissing was genomen over het nieuwe bod.

 

Nu de raad van bestuur van SABMiller heeft besloten om zijn fiat te geven, lijkt niets de fusie tussen de twee grootste bierbrouwers ter wereld nog in de weg te staan. Al blijft het momenteel afwachten of alle aandeelhouders daadwerkelijk het bod zullen aanvaarden. De twee grootste aandeelhouders, Altria en de familie Santo Domingo, hebben alvast gezegd het bod te aanvaarden.

 

Kleine groep kan fusie tegenhouden

De raad van bestuur van SABMiller gaat weliswaar aan de rechter, die over de modaliteiten van de stemming moet oordelen, vragen om Altria en Santo Domingo als een aparte categorie aandeelhouders te beschouwen. Dat zou willen zeggen dat zij niet mogen meestemmen over de fusie.

 

Samen hebben ze 40 procent van de aandelen in handen en als ze niet mogen stemmen, wil dat zeggen dat slechts 15 procent van de andere aandeelhouders tegen de fusie moet stemmen om alles een halt toe te roepen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.