Sainsbury’s blijft op koers | RetailDetail

Sainsbury’s blijft op koers

Sainsbury’s blijft op koers

De winst voor belastingen van de Britse keten Sainsbury’s voor het volledige jaar (dat eindigt op 16 maart) zakte met 1,4% tot 788 miljoen pond (935 miljoen euro), terwijl de totale jaarlijkse omzet van de supermarktketen met 4,6% steeg tot 25,6 miljard pond (30,4 miljard euro). De vergelijkbare omzet groeide met 1,8% en de nettowinst van de retailer groeide met 2,7%.

Kosten lager, winsten hoger

Volgens Sainbury’s is de lagere winst voor belastingen te wijten aan lagere vastgoedwinsten en een toename in andere eenmalige kosten. De core business zelf doet het wel goed, met een operationele winst die dit jaar steeg met 5,2%. De nettowinst kwam uit op 614 miljoen pond (730 miljoen euro): voor de achtste keer op rij is het Sainsbury’s gelukt om zijn nettowinst op te drijven.

 

Ook belangrijk voor een gezond bedrijf zijn de operationele besparingen van 100 miljoen pond (120 miljoen euro). Het marktaandeel van de retailer staat ook op zijn hoogste punt in tien jaar, goed voor 16,8% van de markt. Volgens Kantar was dat aandeel vorig jaar 16,6%.

 

Record identieke omzetgroei

Het is Sainsbury’s nu al 33 kwartalen op rij gelukt om de identieke omzet te doen groeien: een nieuw record voor de keten. Een teleurstellende identieke groei van 0,9% in het derde kwartaal – met daarin de belangrijke kerstperiode – werd rechtgetrokken door het vierde kwartaal, toen Sainsbury’s de hoogste vergelijkbare groei van het jaar liet optekenen met 3,6%.

 

Voor het volledige jaar groeide de identieke omzet met 1,8%, toch wat minder dan de 2,1%-groei in 2012. Voor het huidige jaar dat eindigt in maart 2014 is Sainsbury’s een stuk voorzichtiger, met een voorspelde identieke omzetgroei van 1 tot 1,5% “wat het moeilijke economische klimaat weerspiegelt”, zoals de retailer stelt in zijn voorlopige rapport.

 

Motoren voor groei: kleine supermarkten en online

 “Onze focus om onze klanten te helpen om beter te leven voor minder, zorgt voor een degelijke groei in omzet en winst”, zegt topman Justin King, verwijzend naar de kwaliteit van de huismerken en diensten zoals Brand Match.

 

Belangrijke motoren voor de omzetgroei zijn de kleinere supermarkten, waar Sainsbury’s het beter deed dan het marktgemiddelde met een groei van 17% tot 1,5 miljard pond (1,8 miljard euro), en de online verkoop die bijna een omzet van één miljard pond (1,1 miljard euro) bereikt. Vergeleken met het voorgaande jaar groeide de online omzet van Sainsbury’s met maar liefst 20%.

 

Volledig eigenaar Sainsbury’s Bank

Sainsbury’s heeft ook aangekondigd dat het volledig eigenaar zal worden van zijn bankactiviteiten, na het overkopen van de aandelen van Lloyds Banking Group, die 50% van de aandelen in handen heeft. Sainsbury’s gelooft dat deze deal, die ongeveer 248 miljoen pond (300 miljoen euro) waard zal zijn, in de toekomst geld zal opbrengen en zal zorgen voor meer klantenbinding.

 

“Dit is een opwindende transactie voor Sainsbury’s, die het potentieel heeft om belangrijke voordelen voor onze aandeelhouders, klanten en collega’s te bieden”, zegt King. “We verwachten dat Sainsbury’s Bank een belangrijke bron van winst en groei zal zijn, verder bouwend op de sterktes van onze core business.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.