Sainsbury’s blijft op koers

Sainsbury’s blijft op koers

De winst voor belastingen van de Britse keten Sainsbury’s voor het volledige jaar (dat eindigt op 16 maart) zakte met 1,4% tot 788 miljoen pond (935 miljoen euro), terwijl de totale jaarlijkse omzet van de supermarktketen met 4,6% steeg tot 25,6 miljard pond (30,4 miljard euro). De vergelijkbare omzet groeide met 1,8% en de nettowinst van de retailer groeide met 2,7%.

Kosten lager, winsten hoger

Volgens Sainbury’s is de lagere winst voor belastingen te wijten aan lagere vastgoedwinsten en een toename in andere eenmalige kosten. De core business zelf doet het wel goed, met een operationele winst die dit jaar steeg met 5,2%. De nettowinst kwam uit op 614 miljoen pond (730 miljoen euro): voor de achtste keer op rij is het Sainsbury’s gelukt om zijn nettowinst op te drijven.

 

Ook belangrijk voor een gezond bedrijf zijn de operationele besparingen van 100 miljoen pond (120 miljoen euro). Het marktaandeel van de retailer staat ook op zijn hoogste punt in tien jaar, goed voor 16,8% van de markt. Volgens Kantar was dat aandeel vorig jaar 16,6%.

 

Record identieke omzetgroei

Het is Sainsbury’s nu al 33 kwartalen op rij gelukt om de identieke omzet te doen groeien: een nieuw record voor de keten. Een teleurstellende identieke groei van 0,9% in het derde kwartaal – met daarin de belangrijke kerstperiode – werd rechtgetrokken door het vierde kwartaal, toen Sainsbury’s de hoogste vergelijkbare groei van het jaar liet optekenen met 3,6%.

 

Voor het volledige jaar groeide de identieke omzet met 1,8%, toch wat minder dan de 2,1%-groei in 2012. Voor het huidige jaar dat eindigt in maart 2014 is Sainsbury’s een stuk voorzichtiger, met een voorspelde identieke omzetgroei van 1 tot 1,5% “wat het moeilijke economische klimaat weerspiegelt”, zoals de retailer stelt in zijn voorlopige rapport.

 

Motoren voor groei: kleine supermarkten en online

 “Onze focus om onze klanten te helpen om beter te leven voor minder, zorgt voor een degelijke groei in omzet en winst”, zegt topman Justin King, verwijzend naar de kwaliteit van de huismerken en diensten zoals Brand Match.

 

Belangrijke motoren voor de omzetgroei zijn de kleinere supermarkten, waar Sainsbury’s het beter deed dan het marktgemiddelde met een groei van 17% tot 1,5 miljard pond (1,8 miljard euro), en de online verkoop die bijna een omzet van één miljard pond (1,1 miljard euro) bereikt. Vergeleken met het voorgaande jaar groeide de online omzet van Sainsbury’s met maar liefst 20%.

 

Volledig eigenaar Sainsbury’s Bank

Sainsbury’s heeft ook aangekondigd dat het volledig eigenaar zal worden van zijn bankactiviteiten, na het overkopen van de aandelen van Lloyds Banking Group, die 50% van de aandelen in handen heeft. Sainsbury’s gelooft dat deze deal, die ongeveer 248 miljoen pond (300 miljoen euro) waard zal zijn, in de toekomst geld zal opbrengen en zal zorgen voor meer klantenbinding.

 

“Dit is een opwindende transactie voor Sainsbury’s, die het potentieel heeft om belangrijke voordelen voor onze aandeelhouders, klanten en collega’s te bieden”, zegt King. “We verwachten dat Sainsbury’s Bank een belangrijke bron van winst en groei zal zijn, verder bouwend op de sterktes van onze core business.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Danone wijzigt managementstructuur

19/10/2017

Danone heeft besloten om de managementstructuur aan de top van het bedrijf aan te passen. De functie van voorzitter van de raad van bestuur en die van CEO worden voortaan gecombineerd door huidig CEO Emmanuel Faber.

Lastig derde kwartaal voor Carrefour

18/10/2017

De kwartaalresultaten die Carrefour woensdagavond publiceerde, illustreren de grote uitdagingen waar de nieuwe CEO en zijn team voor staan, vooral dan in West-Europa. Ook in België daalde de vergelijkbare omzet.

Delhaize opent stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Back to top