Sainsbury’s tevreden over eerste helft 2017

Sainsbury’s tevreden over eerste helft 2017
Shutterstock

De Britse supermarktketen Sainsbury’s is tevreden met de resultaten in de eerste zes maanden van 2017: de omzet ging er met 17% op vooruit, al viel de winst wel bijna met 10% terug. Dochterketen Argos zorgde voor een groot deel van de nieuwe omzet.

Kleine vergelijkbare groei

De omzet van Sainsbury’s groeide in de eerste helft van het jaar naar 16,3 miljard pond (18,4 miljard euro). Sainsbury’s zegt dat het die stijging - heel wat sneller dan de algemene marktgroei - te danken heeft aan zijn focus op kwaliteit, lage prijzen en innovaties. Daarbij moet wel in rekening worden gebracht dat de vergelijkbare omzet er met slechts 1,6% op vooruit ging, aangezien de groep in de eerste helft van het jaar 112 vestigingen van Argos opende. Online groeide Sainsbury’s met 7,2%.

 

Ondanks die sterke omzetgroei daalde de winst voor belastingen met 9% naar 251 miljoen pond (280 miljoen euro) als gevolg van lagere prijzen, de impact van hogere lonen en het verlies bij Argos. Sainsbury’s slaagde er wel in om meer kosten te besparen dan verwacht en wil over een periode van drie jaar, die volgend jaar eindigt, 540 miljoen pond (610 miljoen euro) besparen.

 

“We hebben een goede prestatie geleverd voor heel de groep in de voorbije zes maanden, met meer consumenten die ervoor kiezen om bij Sainsbury’s te winkelen dan ooit tevoren. We zijn nu drie jaar bezig met onze nieuwe strategie en de resultaten zijn overduidelijk”, zegt CEO Mike Coupe.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Lagere omzet en nieuwe CEO voor Geox

19/01/2018

De omzet bij het Italiaanse schoenenmerk Geox is in het voorbije boekjaar licht gedaald. Daarnaast werd voormalig CEO Gregorio Borgo vervangen door Matteo Mascazzini, die overkomt van het Italiaanse modemerk Gucci.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Primark ziet groei vertragen

18/01/2018

In het eerste kwartaal van het boekjaar is de omzet bij de Ierse modeketen Primark bij constante wisselkoersen met 7% gestegen, inclusief wisselkoerseffecten was dat zelfs met 9%. Dat is wel lager dan wat analisten verwacht hadden.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Back to top