Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen | RetailDetail

Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen

Sainsbury’s wil 1.000 jobs schrappen
Shutterstock

Sainsbury’s, de tweede grootste supermarktketen van het Verenigd Koninkrijk, zou plannen hebben om tot duizend kantoorbanen te schrappen. De keten mikt immers op een besparing van 500 miljoen pond (550 miljoen euro).

Kosten besparen

Sainsbury’s heeft managementconsultants McKinsey onder de arm genomen in de zoektocht naar manieren om de kosten binnen het bedrijf te drukken. Een van de maatregelen die daarbij volgens bronnen naar voor kwam, is het schrappen van een duizendtal banen.

 

Het schrappen van die banen moet bijdragen aan een driejarenplan van de keten dat moet zorgen dat er tegen maart 2018 tot 500 miljoen pond wordt bespaard. In maart van dit jaar maakte de keten ook al bekend dat ze 400 banen zou schrappen in de winkels en dat de werkuren van 4.000 andere werknemers worden aangepakt, om zo de supermarkten goedkoper open te kunnen houden. Daarbij verdween onder andere al het nachtwerk bij 140 vestigingen.

 

Concurrentie met discounters

Sainsbury’s heeft momenteel 3.000 mensen die werkzaam zijn in de backoffice van het bedrijf. Daarvan verdwijnt er dus mogelijk een derde, vooral werknemers in human resources en personeelsopleiding zouden getroffen worden. Sainsbury’s zal volgens de bronnen volgende maand de exacte cijfers bekendmaken. 

 

Met het verdwijnen van de banen zet Sainsbury’s de trend verder die wordt gevolgd door alle andere grote supermarktbedrijven in het Verenigd Koninkrijk. Allemaal hebben ze manieren gezocht om de kosten fors te drukken, om zo de strijd te kunnen aangaan met discounters Aldi en Lidl, die met een steeds groter deel van de koek gaan lopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.