Schatkistjes en trollenknotsen: Delhaize ‘tovert’ met groenten

Schatkistjes en trollenknotsen: Delhaize ‘tovert’ met groenten

Schatkistjes en trollenknotsen: Delhaize ‘tovert’ met groenten
Delhaize

Sinds gisteren vinden klanten van Delhaize geen wortelen maar ‘oranje raketten’ in de rekken. Met de campagne, die twaalf groenten voorziet van een magische naam en dito verpakking, hoopt de supermarktketen kinderen te leren genieten van groenten.

Vieze veggies worden tovergroentjes

Delhaize lanceerde gisteren een ludieke actie om de reputatie van groenten bij (vooral) kinderen en jongeren op te krikken: twaalf groenten krijgen tijdelijk een nieuwe, magische naam en worden voorzien van een blitse verpakking die in de smaak moet vallen bij kinderen. In de groentenafdeling vinden klanten dus even geen paprika’s en courgettes meer, maar wel ‘schatkistjes’ en ‘trollenknotsen’ en ook de pijltjes witlof krijgen met ‘drakentanden’ heel even een stoer imago.

 

Met deze actie knoopt Delhaize de strijd aan met het ‘vieze veggies’-imago dat groenten nog te vaak hebben bij kinderen en jongeren. En dat is nodig, vindt Delhaize, want kinderen tussen 6 en 13 jaar consumeren amper 100g groenten per dag, terwijl de aanbevolen hoeveelheid tussen de 250g en 300g ligt. Volwassenen doen het overigens niet echt beter, zo blijkt: slechts 5% van de Belgische bevolking eet dagelijks de aanbevolen hoeveelheid van 550g fruit en groenten.

 

Kaboutertrompet en feeëndekentje

Voor de naamkeuze ging Delhaize te rade bij de kinderen zelf: zij mochten op school putten uit magische verhalen en sprookjes en kwamen op de proppen met benamingen als ‘kikkerski’s’ voor prinsessenboontjes, ‘kaboutertrompet’ voor de oesterzwam en ‘feeëndekentje’ voor ijsbergsla. Voor de overige groenten is de supermarktketen nog op zoek naar ideeën die kinderen en hun ouders online en in de winkel nog kunnen doorgeven.

 

De campagne kadert binnen de nieuwe ‘Mee met ’t leven’-strategie die Delhaize eerder ook al vorm gaf met de VitaMinis-actie en de suikerontduikers, die ervoor zorgen dat er minder suiker in tal van Delhaizeproducten te vinden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.