Schatkistjes en trollenknotsen: Delhaize ‘tovert’ met groenten

Schatkistjes en trollenknotsen: Delhaize ‘tovert’ met groenten

Schatkistjes en trollenknotsen: Delhaize ‘tovert’ met groenten
Delhaize

Sinds gisteren vinden klanten van Delhaize geen wortelen maar ‘oranje raketten’ in de rekken. Met de campagne, die twaalf groenten voorziet van een magische naam en dito verpakking, hoopt de supermarktketen kinderen te leren genieten van groenten.

Vieze veggies worden tovergroentjes

Delhaize lanceerde gisteren een ludieke actie om de reputatie van groenten bij (vooral) kinderen en jongeren op te krikken: twaalf groenten krijgen tijdelijk een nieuwe, magische naam en worden voorzien van een blitse verpakking die in de smaak moet vallen bij kinderen. In de groentenafdeling vinden klanten dus even geen paprika’s en courgettes meer, maar wel ‘schatkistjes’ en ‘trollenknotsen’ en ook de pijltjes witlof krijgen met ‘drakentanden’ heel even een stoer imago.

 

Met deze actie knoopt Delhaize de strijd aan met het ‘vieze veggies’-imago dat groenten nog te vaak hebben bij kinderen en jongeren. En dat is nodig, vindt Delhaize, want kinderen tussen 6 en 13 jaar consumeren amper 100g groenten per dag, terwijl de aanbevolen hoeveelheid tussen de 250g en 300g ligt. Volwassenen doen het overigens niet echt beter, zo blijkt: slechts 5% van de Belgische bevolking eet dagelijks de aanbevolen hoeveelheid van 550g fruit en groenten.

 

Kaboutertrompet en feeëndekentje

Voor de naamkeuze ging Delhaize te rade bij de kinderen zelf: zij mochten op school putten uit magische verhalen en sprookjes en kwamen op de proppen met benamingen als ‘kikkerski’s’ voor prinsessenboontjes, ‘kaboutertrompet’ voor de oesterzwam en ‘feeëndekentje’ voor ijsbergsla. Voor de overige groenten is de supermarktketen nog op zoek naar ideeën die kinderen en hun ouders online en in de winkel nog kunnen doorgeven.

 

De campagne kadert binnen de nieuwe ‘Mee met ’t leven’-strategie die Delhaize eerder ook al vorm gaf met de VitaMinis-actie en de suikerontduikers, die ervoor zorgen dat er minder suiker in tal van Delhaizeproducten te vinden zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.