Schauvliege wil statiegeld op flesjes en blikjes toch doordrukken | RetailDetail

Schauvliege wil statiegeld op flesjes en blikjes toch doordrukken

Schauvliege wil statiegeld op flesjes en blikjes toch doordrukken

Als leefmilieuminister Joke Schauvliege haar zin krijgt, betalen consumenten en producenten binnenkort veel meer voor drankflessen en blikjes. Met statiegeld en een producentenbijdrage wil ze zwerfvuil tegengaan.

 

"Retailers compenseren"

Mei moet niet alleen voor plasticafval een forse verbetering inluiden, ook blikjes krijgen ervan langs. Schauvliege wil immers statiegeld invoeren op blikjes en plastic flessen, die zowat de helft van het zwerfafval in ons land uitmaken. Ook de industrie zou moeten bijdragen, retailers zouden extra kosten moeten maken maar - maakt de minister zich sterk - moeten daarvoor gecompenseerd worden. 

 

De juiste hoogte van de bijdrages is nog niet geweten, maar volgens De Tijd is er sprake van 25 eurocent statiegeld per verpakking voor de consument (die hij terugkrijgt als hij zijn flessen of blikjes correct inlevert). Voor de industrie zou het gaan om 0,5 cent per blikje en 1,5 cent per flesje - maar dat zou echt om een niet-terugbetaalde taks gaan. Ook andere, niet-recycleerbare producten zouden een extra heffing kunnen verwachten.

 

Ook aan retailers zou het nieuwe systeem een flinke duit kosten: de dure sorteermachines en extra personeel zouden rond de 200 miljoen euro per jaar kosten, vreest de sector. Schauvliege belooft wel om de winkelketens daarvoor te vergoeden dankzij de producentenbijdrage en de statiegelden die niet terugbetaald moeten worden. 

 

Slecht nieuws voor zakken

Wat het nieuwe voorstel als gevolg heeft voor de blauwe PMD-zak, is nog onduidelijk. Die zou zo immers meer dan de helft van zijn inhoud kwijt raken. De minister denkt echter aan een verschuiving van de focus: in de plaats van flessen en blikjes zouden dan botervlootjes, harde plastic verpakkingen, plasticfolies en yoghurtpotjes in de blauwe zak mogen. Dat is evenwel nog niet voor meteen, want eerst moet de sorteertechnologie aangepast worden. 

 

Nog slechter nieuws is er voor de plastic wegwerpzak, want die zou nu ook in Vlaanderen verboden gaan worden. Daarmee volgt de gewestelijke overheid na een tijdje toch in de voetsporen van onder andere Brussel en Wallonië. Onlangs maakte Delhaize nog bekend om dit probleem al vrijwillig te gaan tackelen met behulp van katoenen zakken

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.