Schendt Ahold Delhaize eerlijke handelspraktijken?

Schendt Ahold Delhaize eerlijke handelspraktijken?

Schendt Ahold Delhaize eerlijke handelspraktijken?

Als Ahold Delhaize prijsverlagingen met terugwerkende kracht wil doorvoeren, dan gaat de fusiegroep in tegen de gedragscode voor faire relaties tussen aanbieders en kopers in de agrovoedingsketen, zeggen fabrikantenverenigingen in België en Nederland. 

Inkoopvoorwaarden

Meteen na de afronding van de fusie is Ahold Delhaize gesprekken aangegaan met zijn honderd grootste leveranciers. De retailer wil de inkoopvoorwaarden herbekijken omdat de fabrikanten voortaan met één grotere partij samenwerken, wat efficiënter is dan met twee kleinere. Onder meer door beter inkopen wil de fusiegroep 500 miljoen euro besparen op drie jaar tijd. 

 

Verschillende fabrikanten hebben intussen details over deze gesprekken openbaar gemaakt, weliswaar off the record en anoniem. Ze laten weten dat ze de eisen van Ahold Delhaize zwaar overdreven vinden. Er zou sprake zijn van een verlaging van de inkoopvoorwaarden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2016. Ook zou Ahold Delhaize een afkoopsom vragen voor de prijsverschillen die de afgelopen jaren bestonden tussen Delhaize in België en Albert Heijn in Nederland. 

 

Ketenoverleg

Deze eisen zijn in strijd met de Code Eerlijke Handelspraktijken in Nederland, schrijft De Volkskrant. In die code staat onder meer dat contracten moeten worden gerespecteerd en dat prijsverlagingen niet met terugwerkende kracht mogen worden opgelegd. Maar de code heeft weinig effect, onder meer omdat fabrikanten doorgaans geen klacht durven indienen, volgens Philip den Ouden, voorzitter van de organisatie van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie FNLI.

 

Ook de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten BABM volgt de zaak, zegt CEO Walter Gelens. “Als het klopt dat Ahold Delhaize de condities retroactief wil aanpassen, dan druist dit in tegen de afspraken die de sector heeft gemaakt in het kader van The Supply Chain Initiative (een onderdeel van het ketenoverleg binnen de agrovoedingssector, nvdr).” Hij benadrukt dat hij geen informatie heeft over de individuele onderhandelingen tussen merkfabrikanten en Ahold Delhaize. Maar als fabrikanten inderdaad klacht indienen, dan kan de BABM de zaak aankaarten binnen het ketenoverleg. 

 

Overigens is ook de Boerenbond bezorgd over de onderhandelingen, schrijft het vakblad De Boerderij. Voedingsfabrikanten zullen de nieuwe voorwaarden immers doorrekenen naar hun leveranciers. Ahold Delhaize zelf zegt zich te houden aan de Europese gedragscode eerlijke handelspraktijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.