Schendt Ahold Delhaize eerlijke handelspraktijken?

Schendt Ahold Delhaize eerlijke handelspraktijken?

Schendt Ahold Delhaize eerlijke handelspraktijken?

Als Ahold Delhaize prijsverlagingen met terugwerkende kracht wil doorvoeren, dan gaat de fusiegroep in tegen de gedragscode voor faire relaties tussen aanbieders en kopers in de agrovoedingsketen, zeggen fabrikantenverenigingen in België en Nederland. 

Inkoopvoorwaarden

Meteen na de afronding van de fusie is Ahold Delhaize gesprekken aangegaan met zijn honderd grootste leveranciers. De retailer wil de inkoopvoorwaarden herbekijken omdat de fabrikanten voortaan met één grotere partij samenwerken, wat efficiënter is dan met twee kleinere. Onder meer door beter inkopen wil de fusiegroep 500 miljoen euro besparen op drie jaar tijd. 

 

Verschillende fabrikanten hebben intussen details over deze gesprekken openbaar gemaakt, weliswaar off the record en anoniem. Ze laten weten dat ze de eisen van Ahold Delhaize zwaar overdreven vinden. Er zou sprake zijn van een verlaging van de inkoopvoorwaarden met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2016. Ook zou Ahold Delhaize een afkoopsom vragen voor de prijsverschillen die de afgelopen jaren bestonden tussen Delhaize in België en Albert Heijn in Nederland. 

 

Ketenoverleg

Deze eisen zijn in strijd met de Code Eerlijke Handelspraktijken in Nederland, schrijft De Volkskrant. In die code staat onder meer dat contracten moeten worden gerespecteerd en dat prijsverlagingen niet met terugwerkende kracht mogen worden opgelegd. Maar de code heeft weinig effect, onder meer omdat fabrikanten doorgaans geen klacht durven indienen, volgens Philip den Ouden, voorzitter van de organisatie van de Nederlandse voedingsmiddelenindustrie FNLI.

 

Ook de Belgo-Luxemburgse Vereniging van Merkartikelfabrikanten BABM volgt de zaak, zegt CEO Walter Gelens. “Als het klopt dat Ahold Delhaize de condities retroactief wil aanpassen, dan druist dit in tegen de afspraken die de sector heeft gemaakt in het kader van The Supply Chain Initiative (een onderdeel van het ketenoverleg binnen de agrovoedingssector, nvdr).” Hij benadrukt dat hij geen informatie heeft over de individuele onderhandelingen tussen merkfabrikanten en Ahold Delhaize. Maar als fabrikanten inderdaad klacht indienen, dan kan de BABM de zaak aankaarten binnen het ketenoverleg. 

 

Overigens is ook de Boerenbond bezorgd over de onderhandelingen, schrijft het vakblad De Boerderij. Voedingsfabrikanten zullen de nieuwe voorwaarden immers doorrekenen naar hun leveranciers. Ahold Delhaize zelf zegt zich te houden aan de Europese gedragscode eerlijke handelspraktijken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.