'Scherpe aanbiedingen zijn weggegooid geld' | RetailDetail

'Scherpe aanbiedingen zijn weggegooid geld'

'Scherpe aanbiedingen zijn weggegooid geld'

De scherpe aanbiedingen van supermarkten zijn nutteloos voor de lange termijn, stelt onderzoeksbureau GfK. Ze stimuleren klanten om op koopjesjacht te gaan, maar helpen niet om de loyaliteit aan een winkel of merk te verhogen.

Promoties werken maar eenmalig

Onderzoeker Ton Luijten keek naar de effecten van promoties op winkel- en merkentrouw en stelde vast dat er op lange termijn nauwelijks gevolg was. Volgens Luijten leiden prijspromoties op korte termijn tot meer omzet, maar ook tot switchgedrag bij consumenten.

 

"Consumenten veranderen niet blijvend van merk omdat ze een keer van een aanbieding gebruik gemaakt hebben. Ze veranderen daardoor ook niet blijvend van supermarkt. Promoties helpen dus om mensen eenmalig je winkel in te krijgen als ze daar normaal niet komen, maar niet om ze langdurig aan je winkel te binden", zegt Luijten tegen Marketing Online.

 

Marketeer geen hulpje van sales-afdeling

Volgens Luijten vervallen klanten daarna weer in hun oude kooppatroon: "De meeste consumenten bezoeken in principe maar weinig verschillende winkels voor aankopen in een bepaalde categorie. Als er een promotie is bij Albert Heijn en de vorige aankoop van de consument was ook bij AH, dan neemt de kans op een keuze voor AH met 70 procent toe. Maar bij de concurrent is dit niet anders."

 

Hij adviseert marketeers van winkelketens om zich veel meer op de lange termijn te richten en zich niet te laten degraderen tot ondersteuning van de salesafdeling. Luijten: "Dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Het is vooral een kwestie van dozen schuiven en er is geen sprake van marketing waarbij de consument centraal staat."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.