'Scherpe aanbiedingen zijn weggegooid geld' | RetailDetail

'Scherpe aanbiedingen zijn weggegooid geld'

'Scherpe aanbiedingen zijn weggegooid geld'

De scherpe aanbiedingen van supermarkten zijn nutteloos voor de lange termijn, stelt onderzoeksbureau GfK. Ze stimuleren klanten om op koopjesjacht te gaan, maar helpen niet om de loyaliteit aan een winkel of merk te verhogen.

Promoties werken maar eenmalig

Onderzoeker Ton Luijten keek naar de effecten van promoties op winkel- en merkentrouw en stelde vast dat er op lange termijn nauwelijks gevolg was. Volgens Luijten leiden prijspromoties op korte termijn tot meer omzet, maar ook tot switchgedrag bij consumenten.

 

"Consumenten veranderen niet blijvend van merk omdat ze een keer van een aanbieding gebruik gemaakt hebben. Ze veranderen daardoor ook niet blijvend van supermarkt. Promoties helpen dus om mensen eenmalig je winkel in te krijgen als ze daar normaal niet komen, maar niet om ze langdurig aan je winkel te binden", zegt Luijten tegen Marketing Online.

 

Marketeer geen hulpje van sales-afdeling

Volgens Luijten vervallen klanten daarna weer in hun oude kooppatroon: "De meeste consumenten bezoeken in principe maar weinig verschillende winkels voor aankopen in een bepaalde categorie. Als er een promotie is bij Albert Heijn en de vorige aankoop van de consument was ook bij AH, dan neemt de kans op een keuze voor AH met 70 procent toe. Maar bij de concurrent is dit niet anders."

 

Hij adviseert marketeers van winkelketens om zich veel meer op de lange termijn te richten en zich niet te laten degraderen tot ondersteuning van de salesafdeling. Luijten: "Dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Het is vooral een kwestie van dozen schuiven en er is geen sprake van marketing waarbij de consument centraal staat."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.