'Scherpe aanbiedingen zijn weggegooid geld'

'Scherpe aanbiedingen zijn weggegooid geld'

De scherpe aanbiedingen van supermarkten zijn nutteloos voor de lange termijn, stelt onderzoeksbureau GfK. Ze stimuleren klanten om op koopjesjacht te gaan, maar helpen niet om de loyaliteit aan een winkel of merk te verhogen.

Promoties werken maar eenmalig

Onderzoeker Ton Luijten keek naar de effecten van promoties op winkel- en merkentrouw en stelde vast dat er op lange termijn nauwelijks gevolg was. Volgens Luijten leiden prijspromoties op korte termijn tot meer omzet, maar ook tot switchgedrag bij consumenten.

 

"Consumenten veranderen niet blijvend van merk omdat ze een keer van een aanbieding gebruik gemaakt hebben. Ze veranderen daardoor ook niet blijvend van supermarkt. Promoties helpen dus om mensen eenmalig je winkel in te krijgen als ze daar normaal niet komen, maar niet om ze langdurig aan je winkel te binden", zegt Luijten tegen Marketing Online.

 

Marketeer geen hulpje van sales-afdeling

Volgens Luijten vervallen klanten daarna weer in hun oude kooppatroon: "De meeste consumenten bezoeken in principe maar weinig verschillende winkels voor aankopen in een bepaalde categorie. Als er een promotie is bij Albert Heijn en de vorige aankoop van de consument was ook bij AH, dan neemt de kans op een keuze voor AH met 70 procent toe. Maar bij de concurrent is dit niet anders."

 

Hij adviseert marketeers van winkelketens om zich veel meer op de lange termijn te richten en zich niet te laten degraderen tot ondersteuning van de salesafdeling. Luijten: "Dat is een gevaarlijke ontwikkeling. Het is vooral een kwestie van dozen schuiven en er is geen sprake van marketing waarbij de consument centraal staat."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top